Gothic
Gothic to pierwsza część fabularnej gry akcji stworzona przez Piranha Bytes i wydana przez Egmont Interactive 15 marca 2001 roku. Gra została pozytywnie przyjęta, co przyczyniło się do rozwoju serii, obejmującej m.in. Gothic II oraz Gothic 3.
Fabuła
Akcja gry toczy się w fikcyjnej krainie fantasy, gdzie ludzkie królestwo Myrtany walczy z orkami. Król Rhobar II tworzy kolonię karną w Górniczej Dolinie, gdzie skazani wydobywają magiczną rudę. Magiczna bariera, mająca zapobiec ucieczkom, wymyka się spod kontroli, co prowadzi do buntu więźniów.
Bohaterem jest Bezimienny, więzień, który stara się przyłączyć do jednej z trzech frakcji w kolonii. Jego zadania obejmują pomoc Bractwu Śniącego w rytuale nawiązania kontaktu z bóstwem, co prowadzi do odkrycia tajemnic związanych z demonem Śniącym.
Rozgrywka
Gra jest przedstawiona w perspektywie trzeciej osoby i oferuje otwarty świat ograniczony przez magiczną barierę. Rozwój postaci odbywa się poprzez zdobywanie punktów doświadczenia, które można wykorzystać na rozwijanie umiejętności oraz statystyk, takich jak siła i zręczność.
Frakcje
Bohater może dołączyć do jednej z trzech frakcji: Starego Obozu, Nowego Obozu lub Bractwa Śniącego. Każda frakcja ma swoje gildie, które umożliwiają rozwój umiejętności oraz dostęp do nauczycieli. Wybór frakcji nie wpływa znacząco na fabułę, ale może ograniczać niektóre możliwości rozwoju postaci.
Sterowanie
Gra krytykowana jest za nietypowy system sterowania, który różni się od innych gier akcji.