GAZ-67 – Samochód Terenowy
GAZ-67 to radziecki samochód terenowy, który powstał jako rozwinięcie modelu GAZ-64. Jego produkcja miała miejsce w latach 1943-1953, a pojazd zyskał popularność zarówno w Armii Czerwonej, jak i w Ludowym Wojsku Polskim.
Historia i Rozwój
Przed II wojną światową Armia Czerwona dysponowała jedynie standardowymi samochodami osobowymi, które nie były przystosowane do trudnych warunków terenowych. Pierwszym radzieckim samochodem terenowym był GAZ-61, jednak ze względu na swoją skomplikowaną konstrukcję i wysokie koszty produkcji, nie spełniał oczekiwań wojskowych. W 1941 roku, w odpowiedzi na potrzebę stworzenia lekkiego, uniwersalnego pojazdu terenowego, zlecono inż. Witalijowi Graczowowi opracowanie nowego modelu inspirowanego amerykańskim Bantam BRC. Warto zaznaczyć, że radziecki GAZ-67 nie był bezpośrednią kopią amerykańskiego pojazdu; jedynie ogólny układ konstrukcyjny oraz wymiary były zbliżone.
Specyfikacja Techniczna
- Typ: Samochód terenowy
- Silnik: 3285 cm³, 54 KM
- Nadwozie: Otwarte
Zastosowanie
GAZ-67 był szeroko wykorzystywany w Armii Czerwonej, szczególnie po zakończeniu II wojny światowej. Mimo że w czasie wojny dominowały amerykańskie jeepy, GAZ-67 znalazł swoje miejsce także w rolnictwie, służąc jako pojazd dla brygadzistów w sowchozach.
Podsumowanie
GAZ-67 to kluczowy element radzieckiej motoryzacji wojskowej w latach 40. i 50. XX wieku, który znacząco przyczynił się do modernizacji wojskowego transportu terenowego w ZSRR.
Bibliografia
- Kategoria: Radzieckie samochody wojskowe
- Kategoria: Samochody terenowe
- Kategoria: Samochody z lat 40. i 50.
- Kategoria: Samochody z napędem AWD