Samochód dostawczy Żuk
Żuk to polski samochód dostawczy produkowany w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Model ten, znany z różnych wersji nadwozia, był wytwarzany od 1956 roku do 1998 roku, a jego łączna produkcja wyniosła 587 500 egzemplarzy.
Historia i rozwój
Prace nad Żukiem rozpoczęto w 1956 roku pod kierownictwem inżynierów Romana Skwarka i Stanisława Tańskiego. Pojazd miał zaspokoić zapotrzebowanie na lekkie samochody dostawcze, wykorzystując podzespoły z osobowego modelu Warszawa M-20. W kolejnych latach, wprowadzono różne wersje nadwozia, takie jak:
- pick-up
- furgon
- mikrobus
- samochody pożarnicze
W 1976 roku rozpoczęto prace nad nowym modelem A 07, a w 1991 roku Żuk zmienił markę na FS. Produkcję zakończono 13 lutego 1998 roku.
Dane techniczne
- Typ: samochód dostawczy
- Rodzaje nadwozia: towos, furgon, mikrobus, skrzyniowy, pick-up
- Silniki: SV M-20, OHV S-21, OHC diesel 4C90
- Skrzynia biegów: 3–biegowa manualna, 4–biegowa manualna
- Rodzaj napędu: tylny
- Długość: 4310 mm
Żuk był popularny ze względu na niską cenę, jednak jego konstrukcja miała również wady, takie jak niska trwałość zawieszenia i ograniczone możliwości w zakresie ładowności.
Żuk w kulturze masowej
Samochód Żuk pojawił się w polskiej kulturze masowej, m.in. w:
- Filmie „Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy” (1973)
- Serialu „Zmiennicy” – odcinek 3
- Serialu „Egzorcysta”
- Filmie „Zróbmy sobie wnuka”
Podsumowanie
Żuk to ikona polskiego przemysłu motoryzacyjnego, która przez kilkadziesiąt lat zaspokajała potrzeby transportowe zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowym. Jego różnorodność i zastosowania sprawiły, że stał się niezapomnianym symbolem polskich dróg.