Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Focke-Wulf Fw 189

Focke-Wulf Fw 189

Focke-Wulf Fw 189 to niemiecki samolot rozpoznawczy, zaprojektowany w latach 30. XX wieku jako następca Henschela Hs 126. Jego konstrukcja to dolnopłat o metalowej budowie w układzie dwubelkowym, załoga liczyła 3 osoby. Samolot oblatano w lipcu 1938, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1939 roku, kończąc ją w 1944, zbudowano łącznie 864 egzemplarze.

Reklama

Historia i rozwój

Fw 189 został stworzony z myślą o lepszych osiągach i widoczności z kabiny. Pierwszy prototyp, Fw 189V1, został oblatany w 1938 roku. Wersja seryjna, Fw 189A-1, zaczęła być produkowana od końca 1940 roku, uzbrojona w karabiny maszynowe. Kolejne wersje, takie jak Fw 189A-2, zwiększały liczbę karabinów do 4.

Oprócz wersji rozpoznawczej, stworzono także wersję szkolną Fw 189B, oraz planowano wersję szturmową Fw 189C, która jednak nie weszła do produkcji z powodu słabych osiągów. Istniał również wariant nocnego myśliwca Fw 189A-1/R, przystosowany do walki z radzieckimi bombowcami.

Reklama

Użycie

Fw 189 był głównie wykorzystywany przez Luftwaffe, a pierwsze samoloty trafiły do jednostek szkolnych w 1940 roku, a do jednostek bojowych na froncie wschodnim w 1942 roku. Używano go głównie do bliskiego rozpoznania, korygowania ognia artylerii oraz wykrywania partyzantów. Fw 189 był ceniony za swoją wytrzymałość i zdolność do lotu na jednym silniku.

Oprócz Niemców, samoloty Fw 189 były używane przez lotnictwo węgierskie i słowackie. W wersji nocnego myśliwca miały za zadanie zwalczanie radzieckich bombowców.

Opis techniczny

Fw 189A to dwusilnikowy dolnopłat o metalowej konstrukcji. Napędzany był dwoma silnikami Argus As 410 A-1, każdy o mocy 465 KM. Uzbrojenie obejmowało karabiny maszynowe oraz możliwość przenoszenia bomb do 200 kg. Samolot był również wyposażony w kamerę i aparaty fotograficzne.

Zachowane egzemplarze

Jeden z zachowanych egzemplarzy Fw 189, numer seryjny 2100, został zestrzelony w 1943 roku na froncie wschodnim. Po wydobyciu w latach 90. XX wieku, samolot trafił do Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie trwa jego renowacja. Uznawany jest za jedyny zachowany egzemplarz tego modelu.

Podsumowanie

Focke-Wulf Fw 189 był udaną konstrukcją o szerokim zastosowaniu w rozpoznaniu, wyróżniającą się swoją budową i zdolnościami operacyjnymi, mimo że jego produkcja zakończyła się w 1944 roku.

Reklama
Reklama