Oceania
„Oceania” to stalowy, trójmasztowy żaglowiec o ożaglowaniu skośnym, należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk. Jest to największy polski instytut zajmujący się badaniami morskimi w dziedzinach fizyki, chemii, biologii i ekologii morza.
Historia
Statek został zbudowany w 1985 roku w Stoczni Gdańskiej i ma port macierzysty w Gdańsku. Kadłub powstał według planów ORP Iskra oraz STS Pogoria, a jego nazwę zaproponował prof. Leonard Falkowski. Początkowo „Oceania” miała eksperymentalne ożaglowanie hydrauliczne, a powierzchnia jej żagli wynosiła 740 m². Po remoncie, usunięcie reji z ostatniego masztu spowodowało, że klasyfikacja statku zmieniła się na bark. W 2010 roku zmodyfikowano ożaglowanie na szkuner, instalując 3 sztaksle.
Rejsy
„Oceania” charakteryzuje się dużą dzielnością morską, co pozwala jej na żeglugę w różnych warunkach. Statek ma nieograniczony zasięg i 30-dniową autonomię. Każdego roku spędza na morzu 230-250 dni, uczestnicząc w ekspedycjach badawczych na morza północne i Spitsbergen, a także w rejsach po Bałtyku. W 1990 roku brał udział w „Tall Ships Races”.
Badania
„Oceania” dysponuje zaawansowaną aparaturą do prowadzenia badań hydrograficznych, optycznych, akustycznych, chemicznych i biologicznych. Na pokładzie realizowane są różnorodne programy badawcze z zakresu oceanologii, w tym:
- ASOF-N (Arctic-Subarctic Ocean Flux)
- BALTEX (Baltic Experiment)
- BIODAFF (Biodiversity and Fluxes in Arctic Glaciated Fjords)
- BOOS (Baltic Operational Oceanographic System)
- DIAMIX (Diapycnal Mixing)
Do przeprowadzania badań „Oceania” jest wyposażona w:
- Laboratoria (mokre, izotopowe, analityczne, komputerowe)
- System bram i masztów hydraulicznych
- Wyciągarki i windy pomiarowe (zasięg do 5000 m)
- Żuraw hydrauliczny (maximum 2 t)
- Pontony robocze