Farman F-68BN4 Goliath
Farman F-68BN4 Goliath to francuski ciężki samolot bombowy, zaprojektowany i wyprodukowany przez wytwórnię Avions Henri et Maurice Farman w 1919 roku. Jest to rozwinięcie wcześniejszego modelu F-60 Goliath, stworzonego w 1918 roku.
Historia
Model F-68BN4 był kontynuacją konstrukcji F-60, która nie uczestniczyła w I wojnie światowej, ale została przekształcona w samolot pasażerski. Po wojnie w wytwórni powstały różne warianty tego samolotu, różniące się typami silników i wyposażeniem, lecz mające podobne wymiary.
Użycie w Wojsku Polskim
W Polsce, w połowie lat dwudziestych, rozpoczęto poszukiwania odpowiednich samolotów bombowych. Zakupiono 32 egzemplarze Goliatha w 1925 roku w ramach francuskiej pożyczki zbrojeniowej. Planowano wprowadzenie 24 z nich do nowego pułku bombowego.
Pierwsze dostawy samolotów miały miejsce w 1926 roku. Niestety, problemy z silnikami, ich awaryjność oraz niewystarczająca moc spowodowały, że Goliath nie został wprowadzony do jednostek bojowych. Zamiast tego, część maszyn używano do szkolenia w pilotażu i skokach spadochronowych. Ostatecznie ostatnie egzemplarze wycofano w 1935 roku.
Opis techniczny
Farman F-68BN4 był dwusilnikowym, czteromiejscowym samolotem bombowym o drewnianej konstrukcji. Posiadał kadłub w formie kratownicy pokrytej sklejką, a jego wymiary to:
- Rozpiętość: 26,50 m
- Długość: 14,77 m
- Wysokość: 4,90 m
- Masa własna: 2850 kg
- Masa startowa: 5400 kg
- Pułap: 4200 m
- Zasięg: 1200 km
Napęd stanowiły dwa silniki gwiazdowe Gnome-Rhône Jupiter o mocy 450 KM każdy. Samolot był uzbrojony w pięć karabinów maszynowych Lewis kal. 7,69 mm oraz mógł przenosić bomby o łącznej masie do 1040 kg.
W samolocie zastosowano również radiostację zapewniającą łączność w promieniu 300–500 km.