Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Farman F-68 Goliath

Farman F-68BN4 Goliath

Farman F-68BN4 Goliath to francuski ciężki samolot bombowy, zaprojektowany i wyprodukowany przez wytwórnię Avions Henri et Maurice Farman w 1919 roku. Jest to rozwinięcie wcześniejszego modelu F-60 Goliath, stworzonego w 1918 roku.

Reklama

Historia

Model F-68BN4 był kontynuacją konstrukcji F-60, która nie uczestniczyła w I wojnie światowej, ale została przekształcona w samolot pasażerski. Po wojnie w wytwórni powstały różne warianty tego samolotu, różniące się typami silników i wyposażeniem, lecz mające podobne wymiary.

Użycie w Wojsku Polskim

W Polsce, w połowie lat dwudziestych, rozpoczęto poszukiwania odpowiednich samolotów bombowych. Zakupiono 32 egzemplarze Goliatha w 1925 roku w ramach francuskiej pożyczki zbrojeniowej. Planowano wprowadzenie 24 z nich do nowego pułku bombowego.

Reklama

Pierwsze dostawy samolotów miały miejsce w 1926 roku. Niestety, problemy z silnikami, ich awaryjność oraz niewystarczająca moc spowodowały, że Goliath nie został wprowadzony do jednostek bojowych. Zamiast tego, część maszyn używano do szkolenia w pilotażu i skokach spadochronowych. Ostatecznie ostatnie egzemplarze wycofano w 1935 roku.

Opis techniczny

Farman F-68BN4 był dwusilnikowym, czteromiejscowym samolotem bombowym o drewnianej konstrukcji. Posiadał kadłub w formie kratownicy pokrytej sklejką, a jego wymiary to:

  • Rozpiętość: 26,50 m
  • Długość: 14,77 m
  • Wysokość: 4,90 m
  • Masa własna: 2850 kg
  • Masa startowa: 5400 kg
  • Pułap: 4200 m
  • Zasięg: 1200 km

Napęd stanowiły dwa silniki gwiazdowe Gnome-Rhône Jupiter o mocy 450 KM każdy. Samolot był uzbrojony w pięć karabinów maszynowych Lewis kal. 7,69 mm oraz mógł przenosić bomby o łącznej masie do 1040 kg.

W samolocie zastosowano również radiostację zapewniającą łączność w promieniu 300–500 km.

Reklama
Reklama