Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Curtiss SBC Helldiver

„`html

Curtiss SBC Helldiver

Curtiss SBC Helldiver (oznaczenie angielskie: Curtiss Cleveland Mk 1) to amerykański dwupłatowy bombowiec nurkujący z okresu II wojny światowej, zaprojektowany przez Curtiss-Wright Corporation.

Specyfikacja

  • Typ: bombowiec nurkujący
  • Konstrukcja: dwupłatowy, metalowy, z chowanym podwoziem
  • Załoga: 2 osoby (pilot, nawigator/strzelec)
  • Data oblotu: 1935
  • Produkcja: 1936 – ?
  • Napęd:
    • 1 x Pratt-Whitney R-1533-82 Junior (SBC-3, 837 KM)
    • 1 x Wright R-1820-34 (SBC-4, 966 KM)
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 10,4 m
    • Długość: 8,6 m
    • Wysokość: 3,8 m
  • Masa:
    • Masa własna: 2200 kg
    • Masa startowa: 3460 kg
  • Prędkości:
    • Maksymalna: 380 km/h
    • Przelotowa: 205 km/h
  • Pułap: 8300 m
  • Zasięg: 950 km
  • Uzbrojenie:
    • 2 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm
    • Bomby: 227 kg (SBC-3), 454 kg (SBC-4)

Historia

Początki samolotu sięgają 1933 roku, kiedy to powstał prototyp XF12C-1. Po kilku modyfikacjach, w 1936 roku zatwierdzono do produkcji wersję XSBC-3, a w 1937 roku rozpoczęto produkcję seryjną Curtiss SBC-3 Helldiver. Ostatecznie, w 1939 roku, wprowadzono model SBC-4, który był lepszy od poprzedników.

Użycie

Samoloty Curtiss SBC Helldiver były wykorzystywane przez US Navy oraz US Marine Corps na lotniskowcach takich jak USS „Yorktown” i USS „Enterprise”. Mimo że były w użyciu, nie brały udziału w większych działaniach bojowych. Francja i Wielka Brytania również korzystały z tych maszyn, głównie do celów szkoleniowych.

Opis konstrukcji

Samolot charakteryzuje się metalową konstrukcją, z dolnym płatem i sterami pokrytymi płótnem. Górny płat ma prostokątno-trapezowy kształt, a kadłub jest półskorupowy. Usterzenie jest wolnonośne, a podwozie jest chowane. Napędzany jest silnikiem gwiazdowym z trójłopatowym śmigłem przestawialnym.

„`