Dzisiaj jest 20 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Clic

Clic – Polski Mikrosamochód

Clic to polski mikrosamochód, który miał być produkowany przez firmę Clic Car Corporation od 2005 roku, jednak projekt nie przeszedł poza etap prototypów, w tym wersji Clic Mini.

Historia

Inicjatywa stworzenia Clica zrodziła się w 1993 roku z pomysłu Wacława Stevnerta, który chciał zrealizować koncepcję miejskiego samochodu. W 2001 roku zarejestrowano przedsiębiorstwo Clic Car Corporation, co umożliwiło rozpoczęcie prac projektowych. W projekcie uczestniczyli młodzi absolwenci warszawskiej ASP.

Założeniem projektantów było stworzenie pojazdu z aluminiowym nadwoziem na stalowej ramie, centralnie umieszczonym miejscem kierowcy oraz dużą tylną szybą. W 2002 roku powstały modele w skali 1:1 i 1:5, a do końca 2003 roku kilka modeli wersji przedseryjnej przeszło testy homologacyjne. Wśród nich znalazły się Clic Mini Cargo oraz Clic Mini Pick Up, które otrzymały świadectwa homologacyjne.

Na początku 2004 roku, po zerwaniu współpracy z PFS, firma przeniosła się do Pruszkowa. W 2005 roku na targach motoryzacyjnych Poznań Motor Show zaprezentowano prototypy Clica. Niestety, w tym samym roku projekt zakończył się bankructwem Clic Car Corporation.

Planowane Modele

Producent planował wprowadzenie następujących modeli:

  • Miejski samochód 2-osobowy dla kierowców z prawem jazdy kategorii B1.
  • Nadwozie wykonane z ABS, z klatką bezpieczeństwa ze stali.
  • Wymiary: długość 2500 mm, szerokość 1500 mm, wysokość 1550 mm, rozstaw osi 1590 mm.
  • Napęd przedni.
  • Silniki:
    • Lombardini LGW 523 (2-cylindrowy, 505 cm³, moc 13.5 kW).
    • Lombardini LGW 523 MPI (2-cylindrowy, 505 cm³, moc 17 kW).
    • Lombardini LDW 502 (diesel, 2-cylindrowy, 505 cm³, moc 9.8 kW).
    • Lombardini LDW 702 (diesel, 2-cylindrowy, 686 cm³, moc 12.5 kW).
  • Automatyczna bezstopniowa skrzynia biegów typu Variomatic.
  • Prędkość maksymalna: około 105 km/h.
  • Zużycie paliwa: 3.5 l/100 km.
  • Hamulce: przednie tarczowe, tylne bębnowe.
  • Masa własna: 525 kg, dopuszczalna masa całkowita: 745 kg.

Podsumowanie

Pomimo ambitnych planów, projekt Clic nie doczekał się realizacji na szeroką skalę, pozostając w historii jako przykład nieudanej próby wprowadzenia mikrosamochodu na rynek polski.

Przypisy

Bibliografia

Kategoria: Polskie prototypy samochodów, Mikrosamochody, Niezrealizowane projekty samochodowe