„`html
Autostrada federalna A10
Autostrada A10, znana jako Berliner Ring, stanowi zewnętrzną obwodnicę Berlina w Niemczech. Jej całkowita długość wynosi 196 km, a krótki odcinek przebiega przez obrzeża miasta, w tym okręg Pankow.
Historia
Budowa autostrady rozpoczęła się przed II wojną światową jako Reichsautobahn (RAB) 7. W latach 1936–1939 oddano do użytku 129 km drogi, podzielonej na dwie części: RAB 7a (wschodnia) i RAB 7b (południowa). Pozostałe 67 km (RAB 7c) ukończono w latach 1972-1979 na terenie ówczesnej NRD.
W 2011–2013 zmodernizowano węzeł Autobahndreieck Schwanebeck z autostradą A11, który od 2013 roku nosi nazwę Autobahndreieck Barnim, co przyczyniło się do likwidacji węzła nr 36. W czasach NRD autostrada funkcjonowała pod numerem A1, jednak nie był on umieszczany na drogowskazach.
Trasy międzynarodowe
A10 jest częścią kilku tras europejskich, w tym:
- E6: Abzweig Leipzig – Abzweig Drewitz
- E8: Abzweig Magdeburg – Abzweig Frankfurt/O.
- E74: Abzweig Prenzlau – Abzweig Frankfurt/O.
Istniejące skrzyżowania autostrad mają nazwy związane z pobliskimi miejscowościami, w tym:
- Abzweig Prenzlau – Dreieck Barnim (A10/A11/B2)
- Abzweig Frankfurt/O. – Dreieck Spreeau (A10/A12)
- Abzweig Drewitz – Dreieck Nuthetal (A10/A115)
- Abzweig Leipzig – Dreieck Potsdam (A10/A9)
- Abzweig Magdeburg – Dreieck Werder (A10/A2)
- Abzweig Rostock – Dreieck Havelland (A10/A24)
- Abzweig Stolpe – Dreieck Kreuz Oranienburg (A10/A111/B96)
- Abzweig Berlin-Pankow – Dreieck Pankow (A10/A114)
Natężenie ruchu
Informacje na temat natężenia ruchu nie zostały szczegółowo przedstawione, jednak autostrada A10 jest kluczowym szlakiem komunikacyjnym w regionie.
Podsumowanie
Autostrada A10 jest istotnym elementem infrastruktury transportowej w Berlinie i Brandenburgii, łącząc różne trasy europejskie i zapewniając ważne połączenia komunikacyjne.
„`