Arawn w Mitologii Walijskiej
Arawn to postać z mitologii walijskiej, znana jako Pan Zaświatów, zwanych Annwn. Jego opowieści często dotyczą konfliktów i przyjaźni z innymi mitologicznymi postaciami.
Mit o Arawnie i Pwyllu
Jednym z najważniejszych mitów jest historia, w której Amaethon kradnie Arawnowi psa, czajkę i białego kozła, co prowadzi do Wojny Drzew (Cath Godeau). W wyniku tego starcia Arawn zostaje pokonany przez Amaethona i jego brata Gwydiona.
Arawn nawiązuje także przyjaźń z Pwyll, gdy ten omyłkowo puszcza swoje psy za jeleniem, którego Arawn już ścigał. Po tym incydencie Arawn proponuje Pwyllowi zamianę miejscami na rok i dzień, w zamian za pomoc w pokonaniu jego wroga, Havgana. Pwyll, stosując się do wskazówek Arawna, zabija Havgana jednym ciosem, co cementuje ich przyjaźń.
Folklor i Wizerunek Arawna
W walijskim folklorze Arawn jest przedstawiany jako postać, która prowadzi swoją sforę białych ogarów, znanych jako Cwn Annwn, przez nieboskłon w jesieni i zimie. Szczekanie psów przypomina gęganie dzikich gęsi, a ich ofiarą stają się potępione dusze, które wracają do Annwn.
Arawn w Literaturze
Arawn pojawia się także w serii książek fantasy „The Chronicles of Prydain” autorstwa Lloyda Alexandra, gdzie jest przedstawiany jako złośliwy i potężny antagonista.
Podsumowanie
Arawn jest złożoną postacią w mitologii walijskiej, symbolizującą zarówno siłę, jak i przyjaźń, a jego wizerunek ewoluował w literaturze, gdzie często przedstawiany jest jako zły król.
Przypisy
- Kategoria: Fikcyjni królowie
- Kategoria: Kultura Walii
- Kategoria: Bóstwa walijskie