Samolot Ansaldo SVA-9
Samolot Ansaldo SVA-9 to włoski dwupłatowy samolot rozpoznawczo-bombardujący, zaprojektowany w 1918 roku przez inż. Umberto Savoia i Emilio Verduzio w wytwórni lotniczej w Turynie. Jego konstrukcja bazowała na samolocie myśliwskim Ansaldo SVA-5.
Historia
Oblatany wiosną 1918 roku, SVA-9 został szybko wprowadzony na front włosko-austriacki I wojny światowej. W sierpniu 1918 roku powstał model SVA-10, różniący się mocniejszym silnikiem Isotta-Fraschini V6 o mocy 250 KM. Samoloty SVA-9 i SVA-10 były używane do misji rozpoznawczych i bombardowań, w tym nalotów na Innsbruck, Zagrzeb i Lubljanę. Po wojnie, w 1919 roku, 7 samolotów SVA-10 z Rzymu przelatywało przez Indie i Chiny do Tokio, osiągając 18 105 km.
Po I wojnie światowej samoloty znalazły zastosowanie w lotnictwie USA, Argentyny, Ekwadoru, Peru, Litwy i Polski.
Użycie w lotnictwie polskim
W połowie 1919 roku Polska Misja Wojskowa zakupiła 80 samolotów SVA-9 i SVA-10. Samoloty dostarczono do Krakowa, gdzie zmontowano je na lotnisku Rakowice. Używane były w eskadrach wywiadowczych oraz w szkołach lotniczych podczas wojny polsko-bolszewickiej. Eksploatowane w Polsce do 1924 roku.
Opis techniczny
- Typ: samolot rozpoznawczo-bombardujący
- Załoga: 2 osoby (pilot, obserwator)
- Wymiary:
- Rozpiętość: 9,10 m
- Długość: 8,10 m
- Wysokość: 2,65 m
- Masa:
- Masa własna: 710 kg (SVA-9), 730 kg (SVA-10)
- Masa startowa: 1 055 kg (SVA-9), 1 065 kg (SVA-10)
- Napęd: Silnik rzędowy, 6-cylindrowy (SPA-6A dla SVA-9, Isotta-Fraschini V6 dla SVA-10)
- Moc silnika: 220 KM (SVA-9), 250 KM (SVA-10)
- Prędkość maksymalna: 210 km/h (SVA-9), 215 km/h (SVA-10)
- Pułap: 5 650 m (SVA-9), 5 800 m (SVA-10)
- Zasięg: 400 km (SVA-9), 425 km (SVA-10)
- Uzbrojenie:
- 1 karabin maszynowy Vickers kal. 7,69 mm (stały)
- 1 karabin maszynowy Lewis kal. 7,69 mm (ruchomy)
- 90 kg bomb na wyrzutnikach pod skrzydłami
Samolot SVA-9 pozostaje istotnym przykładem włoskiej myśli lotniczej z czasów I wojny światowej.