„`html
An-140
An-140 (ros. Ан-140) to ukraiński dwusilnikowy turbośmigłowy samolot pasażerski krótkiego zasięgu, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Antonow.
Historia
Oblot An-140 miał miejsce 17 września 1997 roku. Samolot ten sprawdza się szczególnie dobrze w ekstremalnych warunkach, takich jak wysokie temperatury (+45 °C) oraz duża wysokość (1700 m n.p.m.). Posiada zdolność do startu i lądowania na nieutwardzonych pasach startowych. Mimo podobieństw do An-24, An-140 został zaprojektowany od podstaw i ma na celu zastąpienie swojego poprzednika.
Pierwszy egzemplarz seryjny wystartował 11 października 1999 roku. Irańskie zakłady HSESA w Isfahanie otrzymały licencję na produkcję 80 maszyn oznaczonych jako IR.AN-140. Pierwszy model wzbił się w powietrze 7 lutego 2001 roku, jednak produkcję w Iranie przerwano po katastrofie lotniczej Sepahan Air 5915 w 2014 roku, spowodowanej awarią silnika. An-140 był również produkowany w Rosji przez zakład Aviakor, jednak produkcję wstrzymano z powodu niestabilnej sytuacji na Ukrainie.
Linie lotnicze Odessa Airlines były pierwszymi, które zaczęły regularnie wykorzystywać An-140 w swoich połączeniach, zaczynając w marcu 2002 roku. Wersja An-140-100 charakteryzuje się powiększoną rozpiętością skrzydeł.
Specyfikacja techniczna
- Typ: pasażerski
- Załoga: 2 osoby
- Data oblotu: 17 września 1997
- Lata produkcji: od 1999
- Liczba egzemplarzy: 31
- Napęd: 2 silniki turbośmigłowe (Klimow TW3-117WMA-SBM1 lub Pratt & Whitney Canada PW127A)
- Moc silnika: 2 × 1838 kW lub 2 × 2022 kW
- Rozpiętość: 25,5 m
- Długość: 22,6 m
- Wysokość: 8,23 m
- Powierzchnia nośna: 51 m²
- Prędkość przelotowa: 575 km/h
- Pułap: 7200 m
- Zasięg: 3050 km
- Liczba miejsc: 52
Podsumowanie
An-140 to nowoczesny samolot pasażerski, który dzięki swojej konstrukcji i właściwościom operacyjnym zyskał uznanie w lotnictwie, mimo trudności produkcyjnych i wyzwań związanych z bezpieczeństwem.
„`