GeForce GTX 1650 Super – specyfikacja
Już na pierwszy rzut oka widać, że GeForce GTX 1650 Super to nie jest tylko lekko poprawiony układ GeForce GTX 1650, który nie powalał wydajnością. W zasadzie nowy model ma więcej wspólnego z GTXem 1660, bo korzysta z tego samego GPU o oznaczeniu TU116. Dzięki temu mamy tu znacznie więcej jednostek wykonawczych, liczba rdzeni CUDA to 1280, jest ich o 40% więcej niż w GTX 1650. Do tego dochodzi też nieco wyższe taktowanie i co równie ważne, pamięć GDDR6, która gwarantuje o 50% większą przepustowość. Już same te liczby pokazują, że wzrost wydajność względem protoplasty będzie olbrzymi. Jednocześnie cena jest bardzo konkurencyjna, najtańsze modele GTX 1650 Super można już kupić za mniej niż 800 PLN. Docelowo powinno to być nieco ponad 700 PLN, ale w tej chwili mierzymy się ze słabą podażą ze względu na opóźnienia w transporcie spowodowane sytuacją w Hongkongu. W zasadzie jedynym mankamentem jaki tutaj widzę jest mała ilość pamięci, 4 GB to na dzień dzisiejszy już takie minimum, wystarczające do gry w 1080p.
GeForce | GTX 1650 Super | GTX 1650 | GTX 1660 | GTX 1660 Super |
Oznaczenie GPU | TU116 | TU117 | TU116 | TU116 |
Litografia | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 12 nm |
Rdzenie CUDA | 1280 | 896 | 1408 | 1408 |
TMU | 80 | 56 | 88 | 88 |
ROP | 32 | 32 | 48 | 48 |
Taktowanie bazowe | 1530 MHz | 1485 MHz | 1530 MHz | 1530 MHz |
Taktowanie BOOST | 1725 MHz | 1665 MHz | 1785 MHz | 1785 MHz |
Taktowanie pamięci | 12000 MHz | 8000 MHz | 8000 MHz | 14000 MHz |
Rozmiar pamięci | 4096 MB GDDR6 | 4096 MB GDDR5 | 6144 MB GDDR5 | 6144 MB GDDR6 |
Szyna pamięci | 128-bit | 128-bit | 192-bit | 192-bit |
Przepustowość | 192 GB/s | 128 GB/s | 192 GB/s | 336 GB/s |
Rozmiar rdzenia | 284 mm² | 200 mm² | 284 mm² | 284 mm² |
Współczynnik TDP | 100 W | 75 W | 120 W | 125 W |
Cena (Listopad 2019) | ~750 PLN | ~650 PLN | ~1000 PLN | ~1100 PLN |
GeForce GTX 1650 Super został wyposażony w te same technologie co GTX 1660 Super. Mamy tutaj do dyspozycji filtry ReShade, które pozwalają na osiągnięcie jeszcze ciekawszych efektów związanych z cieniowaniem. Pojawił się też nowy filtr Image Sharpening pozwalający na wyostrzanie obrazu w grach. To metoda korzystająca z upskalowania obrazu do wyższej rozdzielczości w celu osiągnięcia lepszej wydajności (obraz renderowany jest w niższej rozdzielczości, a później upskalowany). Funkcja ta działa z wszystkimi grami zgodnymi z DirectX 9/11/12. Wreszcie dostępna jest też tutaj technologia NVIDIA Ultra-Low Latency Mode, która w połączeniu z ekranem zgodnym z technologią G-Sync owocuje mniejszymi opóźnieniami i perfekcyjna synchronizacją obrazu, aby zminimalizować zjawisko tearingu. Dzięki temu gracze, szczególnie miłośnicy szybkich strzelanek, powinni mieć większy komfort rozgrywki. Na koniec warto jeszcze wspomnieć o enkoderze NVENC Turing wspomagającym streamowanie gier, którego brakuje w kartach GTX 16xx bez dopisku Super.
Gainward Pegasus GeForce GTX 1650 Super
Tym razem ponownie do testów dostaliśmy kartę sygnowaną logo Gainwarda. Pomimo, że GTX 1650 Super ma TDP tylko o 25W niższe niż GTX 1660 Super, to układ chłodzenia jest znacznie skromniejszy. Zamiast sporego radiatora z rurkami cieplnymi, mamy tutaj tylko kawałek żebrowanego aluminium. Na szczęście wentylator jest praktycznie identyczny jak w droższym modelu, co zapowiada wysoką kulturę pracy i miejmy nadzieje wystarczający przepływ powietrza. To co z pewnością jest warte podkreślenia w przypadku tego modelu, to cena, która dla bazowej wersji powinna oscylować w okolicach 730-740 PLN, a w wersji OC będzie zaledwie o 20 PLN droższa.
To tylko zajawka artykułu.
Jeśli chcesz przeczytać całość kliknij TUTAJ.