Dzisiaj jest 5 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Atak hakerski w Krakowie: dane pasażerów w niebezpieczeństwie

W Krakowie zapanował chaos związany z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym. Strona internetowa oraz systemy sprzedaży biletów przestały funkcjonować, co potwierdziła Interia. Co gorsza, z kont pasażerów zniknęły aktywne bilety miesięczne. Dodatkowo istnieje zagrożenie dla danych pasażerów i pracowników, którzy powinni rozważyć zastrzeżenie swoich numerów PESEL. Skąd ten zamęt? Jak informuje Interia, przyczyną jest atak hakerski wyprowadzony przez międzynarodową grupę przestępczą.

Atak hakerski na MPK

Użytkownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego relacjonują trudności z korzystaniem z usług firmy. Rzecznik spółki, Marek Gancarczyk, potwierdził, że we wtorek 3 grudnia doszło do ataku hakerskiego. Przedsiębiorstwo wydało komunikat, w którym informuje, że za atakiem stoi „międzynarodowa grupa hakerska zajmująca się tego typu działalnością na zlecenie”. Policja oraz odpowiednie służby zajmujące się cyberbezpieczeństwem zostały poinformowane o tej sytuacji.

Możliwe zagrożenie dla danych

Problem nie ogranicza się jedynie do kwestii technicznych. Pasażerowie mogą mieć obawy o bezpieczeństwo swoich danych osobowych oraz informacji dotyczących pracowników MPK. Spółka zapewnia, że do tej pory nie potwierdzono przypadków kradzieży danych, a działania podejmowane są w celu zapobieżenia takim incydentom. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych został poinformowany o sytuacji.

MPK wydaje ważne ostrzeżenie dla wszystkich, którzy korzystali z systemu – zwraca uwagę na konieczność ostrożności przy odbieraniu nietypowych wiadomości, telefonów oraz innych prób kontaktu. Zaleca również zabezpieczenie numeru PESEL.

Cele cyberprzestępców i wsparcie dla pasażerów

Jakie były motywy ataku? MPK sugeruje, że celem cyberprzestępców było sparaliżowanie funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie. Mimo to, przedsiębiorstwo zapewniło, że działa prawidłowo na poziomie obsługi zajezdni i stacji.

Mieszkańcy zgłaszają, że zakupione wcześniej bilety okresowe zniknęły z mobilnych aplikacji. W razie kontroli, MPK informuje, że pasażerowie mogą przedstawić jakiekolwiek potwierdzenie zakupu biletu, w tym e-maile.

W obliczu problemów ze stroną internetową, najszybszym sposobem kontaktu z krakowskim MPK pozostaje infolinia 12 19 150. Mieszkańcy muszą być czujni i zachować ostrożność, aby nie dać się wciągnąć w pułapki cyberprzestępców.

Źródło/foto: Interia

Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie