O zaskakującym upomnieniu stało się głośno, gdy pani Irena (imię zmienione) otrzymała od Poczty Polskiej informację o rzekomym zadłużeniu na imponującą kwotę za abonament RTV. Problem polega na tym, że kobieta regularnie wywiązywała się z nałożonych na nią obowiązków, a błąd wydaje się tkwić w marnym naliczaniu telewizorów…
Polacy buntują się przeciwko abonamentowi
Coraz więcej Polaków sprzeciwia się miesięcznym opłatom wynoszącym 27,30 zł za telewizory i 8,70 zł za radia. W rzeczywistości jedynie nieliczni opłacają abonament RTV, a reszta zastanawia się, jak go ominąć. Pani Irena zadbała o regularne płatności, a mimo to w sierpniu otrzymała wezwanie do uiszczenia aż 33 tys. zł. To pismo zostało wystawione przez Pocztę Polską. — To wszystko kosztowało mnie wiele zdrowia — relacjonuje pani Irena.
Stres i niepewność
— Trzęsłam się ze stresu, nie mogłam spać przez całe noce — zwierza się kobieta, która zmagała się z żądaniem Poczty Polskiej. — To było dla mnie niezrozumiałe, nie jestem oszustką. Dlaczego miałabym płacić powtórnie za coś, co już opłaciłam? — dodaje przejęta.
Podjęta przez nią próba odwołania się od upomnienia nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, więc postanowiła skorzystać z pomocy prawniczki.
Jak doszło do zamieszania
Co było przyczyną tej nieprzyjemnej sytuacji? Pani Irena wynajmuje pokoje letnikom nad morzem, co sezon rejestrując i wyrejestrowując radia oraz telewizory, które wykorzystują jej goście. Co roku przypisywany jest jej nowy numer abonenta.
W 2015 roku zarejestrowała 15 odbiorników, a później postanowiła współpracować z córką, która także rejestrowała część urządzeń na swój rachunek.
— Po kontroli Poczty Polskiej stwierdzono, że odbiorniki zarejestrowane w 2015 roku na jeden z numerów mojej klientki nie zostały wyrejestrowane — wyjaśnia prawnik Katarzyna Arasiewicz. — Nawet gdyby to była prawda, minęło już dużo czasu, a każdego roku pani Irena na nowo rejestrowała i wypisywała swoje odbiorniki — dodaje.
Poczta Polska ma prawo domagać się zaległych opłat z ostatnich pięciu lat, natomiast wcześniejsze zobowiązania ulegają przedawnieniu.
— Poczta źle policzyła ilość odbiorników. Wyszło im 23, podczas gdy zawsze miała ich około 19-20, a według rejestracji z 2015 roku – jedynie 15 — zwraca uwagę Katarzyna Arasiewicz.
Koniec sprawy
Na szczęście Poczta Polska ostatecznie wycofała upomnienie.
— Cieszę się, że w końcu ktoś zajął się moją sprawą. Szkoda tylko, że od początku nie zanurzono się w nią z należytą uwagą — podsumowuje pani Irena.
Takie sytuacje wskazują na istotną potrzebę zrozumienia systemu abonamentowego w Polsce. Warto mieć na uwadze, że nawet w przypadku rzetelnego regulowania płatności można napotkać problemy. Abonament RTV wciąż budzi kontrowersje i dywagacje wśród obywateli, którzy zmagają się z jego zasadnością.
Nie daj się zaskoczyć. Pamiętaj, że jeśli korzystasz z telewizji, musisz być świadomy obowiązków związanych z abonamentem RTV.