Tramwaje w Gdańsku
System komunikacji tramwajowej w Gdańsku, obsługiwany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o., obejmuje sieć długości 58,1 km z torami o rozstawie 1435 mm. Tramwaje zasilane są prądem stałym o napięciu 600 V. Sieć znajduje się w granicach administracyjnych miasta, a 85% torów jest wydzielonych z ruchu ulicznego.
Charakterystyka sieci
Tramwaje łączą głównie Dolny Taras i Śródmieście, a w ostatnich latach wprowadzono nowe trasy, w tym do Chełmu (2007), Łostowic (2012) i Brętowa (2015). W 2023 roku oddano trasę łączącą pętlę Ujeścisko z torowiskiem w ciągu Al. Havla. Zachodnie dzielnice Gdańska są obecnie pozbawione tramwajów.
Historia komunikacji tramwajowej
Pierwsza linia tramwaju konnego w Gdańsku powstała w 1873 roku. W 1896 uruchomiono pierwszy tramwaj elektryczny. Sieć tramwajowa rozwijała się przez kolejne dekady, z istotnymi zmianami po I i II wojnie światowej, a także podczas odbudowy po 1945 roku.
Nowoczesne trasy i inwestycje
W latach 1989-2012 powstały nowe trasy, a w 2013 roku rozpoczęto budowę linii do Brętowa. W 2020 roku oddano do użytku trasę w ciągu Al. Pawła Adamowicza. W 2021 roku rozpoczęto budowę trasy wzdłuż ul. Warszawskiej, a planowane inwestycje obejmują dalszy rozwój sieci tramwajowej do 2042 roku.
Planowane inwestycje
- Trasa Gdańsk Południe – Wrzeszcz (3,5 km)
- Al. Grunwaldzka – Al. Legionów
- Nowa Abrahama (Strzyża PKM – Brętowo PKM)
- Rozbudowa sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Zajezdnie i tabor
Tramwaje stacjonują w dwóch zajezdniach: w Strzyży i Nowym Porcie. Gdańska sieć tramwajowa korzysta z nowoczesnego taboru, w tym niskopodłogowych tramwajów typu Pesa Jazz i Bombardier Flexity.
System Informacji Pasażerskiej
Od 2008 roku funkcjonuje System Informacji Pasażerskiej, który informuje pasażerów o przyjazdach tramwajów oraz ewentualnych awariach.
Podsumowanie
Gdańska sieć tramwajowa jest dynamicznie rozwijającym się systemem transportowym, który łączy różne części miasta, a planowane inwestycje mają na celu dalszą modernizację i rozszerzenie jej zasięgu.