Gra „Dlaczego ty nie – tak ale”
Gra „Dlaczego ty nie – tak ale” jest jednym z kluczowych elementów analizy transakcyjnej. Na poziomie społecznym rozmowy prowadzone są racjonalnie między dorosłymi, natomiast na poziomie psychologicznym odbywają się transakcje między Rodzicem a Dzieckiem. W tej grze Dziecko poszukuje sposobów na uniknięcie rozwiązania problemu, a Rodzic jest przekonany, że takie rozwiązanie można znaleźć.
Teza i Antyteza
Teza w tej grze brzmi: „Sprawdźmy, czy znajdziesz rozwiązanie, w którym nie znajdę błędu”. Dziecko wygrywa, gdy Rodzice nie potrafią wskazać sensownego rozwiązania. Aby pacjent przestał grać w tę grę, terapeuta może zadać pytanie: „To trudny problem, a co ty zamierzasz z tym zrobić?”
Cel
Celem gry jest uspokojenie, wynikające z przekonania, że nikt nie zna odpowiedniego rozwiązania.
Role w grze
- Osoba bezradna (agens)
- Doradcy
Paradygmat transakcyjny
- Poziom społeczny: Dorosły – Dorosły
- Poziom psychologiczny: Rodzic – Dziecko
Posunięcia
- (I) Przedstawienie problemu – Propozycja rozwiązania
- (II) Sprzeciw – Propozycja rozwiązania
- (III) Sprzeciw – Wzburzenie
Odmiany gry
- Spróbuj mi tylko coś zrobić
Gry komplementarne
- Ja tylko próbuję ci pomóc
Bibliografia
Eric Berne, W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1987.
Kategoria: Analiza transakcyjna, Kategoria: Techniki manipulacji