16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie
16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie odbył się w dniach 24 czerwca – 5 lipca 1966 roku. Festiwal zainaugurowano pokazem francuskiego filmu Człowiek jest grzeszny w reżyserii Fritza Langa, dedykowanym zmarłemu niemieckiemu producentowi Erichowi Pommerowi. W konkursie głównym wzięło udział 15 filmów z 11 krajów.
Jury
Jury festiwalu, pod przewodnictwem Pierre’a Braunbergera, przyznało nagrodę Złotego Niedźwiedzia brytyjskiemu filmowi Matnia w reżyserii Romana Polańskiego. Na festiwalu miały miejsce retrospektywy twórczości Maxa Ophülsa oraz Macka Sennetta, a także przedstawiono filmy związane z brazylijską nową falą, „Cinema Novo”.
Członkowie jury
- Pierre Braunberger (Francja) – przewodniczący
- Khwaja Ahmad Abbas (Indie)
- Hollis Alpert (USA)
- Lars Forssell (Szwecja)
- Helmuth de Haas (Niemcy)
- Kurt Heinz (Niemcy)
- Pier Paolo Pasolini (Włochy)
- Franz Seitz Jr. (Niemcy)
- Emilio Villalba Welsh (Argentyna)
Laureaci nagród
Konkurs główny
- Złoty Niedźwiedź: Matnia, reż. Roman Polański
- Srebrny Niedźwiedź – Nagroda Specjalna Jury:
- Czas ochronny na lisy, reż. Peter Schamoni
- Obława, reż. Yngve Gamlin (za rolę Larsa Passgårda)
- Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego reżysera: Carlos Saura – Polowanie
- Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki: Lola Albright – Lord Love a Duck
- Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora: Jean-Pierre Léaud – Męski, żeński
- Wyróżnienie Specjalne: Idol, reż. Satyajit Ray
Konkurs filmów krótkometrażowych
- Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu krótkometrażowego: Knud, reż. Jørgen Roos
- Srebrny Niedźwiedź – Nagroda Jury dla filmu krótkometrażowego: Rozalia, reż. Walerian Borowczyk
Pozostałe nagrody
- Nagroda FIPRESCI: Czas naszej miłości, reż. Florestano Vancini
- Nagroda UNICRIT: Idol, reż. Satyajit Ray
- Nagroda OCIC: Georgy Girl, reż. Silvio Narizzano
- Nagroda Interfilm: Nagie serca, reż. Édouard Luntz
- Nagroda Młodych – Film fabularny: Męski, żeński, reż. Jean-Luc Godard
- Nagroda Młodych – Film krótkometrażowy: High Steel, reż. Don Owen