Dzisiaj jest 5 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Silnik komutatorowy

Chcę dodać własny artykuł

Silnik Komutatorowy

Silnik komutatorowy to rodzaj silnika elektrycznego, w którym wirnik posiada magnetowód wykonany z blach elektrotechnicznych, z uzwojeniem połączonym z komutatorem. Prąd płynący przez wirnik oraz pole magnetyczne wytwarzane przez stojan powodują jego ruch. Dzięki komutatorowi, kierunek prądu w wirniku zmienia się, co zapewnia ciągłość obrotu.

Rodzaje Silników Komutatorowych

  • Silniki małej mocy: Zwykle wyposażone w magnes trwały, co eliminuje straty związane z zasilaniem stojana. Stosowane w:
    • Modelarstwie (samochody, statki, samoloty)
    • Zabawkach mechanicznych
    • Samochodach (napęd wycieraczek, podnoszenia szyb, rozrusznik)
    • Urządzeniach domowych (walkmany, szczoteczki do zębów, golarki)
  • Silniki dużej mocy: Mogą osiągać nawet kilkaset kW, używane w przemyśle i transporcie do napędu urządzeń wymagających rozruchu pod obciążeniem, takich jak:
    • Silniki trakcyjne (tramwaje, lokomotywy)
    • Napęd walcarek
    • Maszyny wyciągowe w kopalniach

Silniki Komutatorowe Prądu Przemiennego

W silnikach zasilanych prądem przemiennym, stojan działa jako elektromagnes, a jego obwód magnetyczny również wykonany jest z blach elektrotechnicznych. Te silniki charakteryzują się:

  • Dużym momentem rozruchowym
  • Brakiem konieczności stosowania kondensatora, jak w jednofazowych silnikach indukcyjnych
  • Niższą wagą i wymiarami przy tej samej mocy
  • Wyższymi obrotami, przekraczającymi 3000 obr./min (małe do 10 000 obr./min, większe do 25 000 obr./min)

Silniki komutatorowe prądu przemiennego o mocy od kilkudziesięciu watów do 2 kilowatów znajdują zastosowanie w wielu urządzeniach domowych, takich jak:

  • Miksery
  • Młynki
  • Odkurzacze
  • Suszarki
  • Sokowirówki
  • Elektronarzędzia