Silnik Komutatorowy
Silnik komutatorowy to rodzaj silnika elektrycznego, w którym wirnik posiada magnetowód wykonany z blach elektrotechnicznych, z uzwojeniem połączonym z komutatorem. Prąd płynący przez wirnik oraz pole magnetyczne wytwarzane przez stojan powodują jego ruch. Dzięki komutatorowi, kierunek prądu w wirniku zmienia się, co zapewnia ciągłość obrotu.
Rodzaje Silników Komutatorowych
- Silniki małej mocy: Zwykle wyposażone w magnes trwały, co eliminuje straty związane z zasilaniem stojana. Stosowane w:
- Modelarstwie (samochody, statki, samoloty)
- Zabawkach mechanicznych
- Samochodach (napęd wycieraczek, podnoszenia szyb, rozrusznik)
- Urządzeniach domowych (walkmany, szczoteczki do zębów, golarki)
- Silniki dużej mocy: Mogą osiągać nawet kilkaset kW, używane w przemyśle i transporcie do napędu urządzeń wymagających rozruchu pod obciążeniem, takich jak:
- Silniki trakcyjne (tramwaje, lokomotywy)
- Napęd walcarek
- Maszyny wyciągowe w kopalniach
Silniki Komutatorowe Prądu Przemiennego
W silnikach zasilanych prądem przemiennym, stojan działa jako elektromagnes, a jego obwód magnetyczny również wykonany jest z blach elektrotechnicznych. Te silniki charakteryzują się:
- Dużym momentem rozruchowym
- Brakiem konieczności stosowania kondensatora, jak w jednofazowych silnikach indukcyjnych
- Niższą wagą i wymiarami przy tej samej mocy
- Wyższymi obrotami, przekraczającymi 3000 obr./min (małe do 10 000 obr./min, większe do 25 000 obr./min)
Silniki komutatorowe prądu przemiennego o mocy od kilkudziesięciu watów do 2 kilowatów znajdują zastosowanie w wielu urządzeniach domowych, takich jak:
- Miksery
- Młynki
- Odkurzacze
- Suszarki
- Sokowirówki
- Elektronarzędzia