Dzisiaj jest 5 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Raga (muzyka)

Chcę dodać własny artykuł

Raga w Muzyce Klasycznej Indyjskiej

Raga (z sanskrytu: राग rāga) to kluczowy element klasycznej muzyki indyjskiej, definiujący typ melodii i tonu o emotywnym wyrazie, który służy jako baza do improwizacji. Utwory muzyczne dzielą się na męskie (raga) i żeńskie (ragini), którym przypisane są określone bóstwa, często ukazywane artystycznie.

Struktura Ragi

Skodyfikowane ragi stanowią fundament indyjskiej muzyki. Klasyczna raga zaczyna się od preludium, nazywanego alapem, które ma różną długość w zależności od nastroju wykonawcy i odbywa się bez akompaniamentu instrumentów perkusyjnych. Raga właściwa, znana jako gat, rozpoczyna się w momencie dołączenia bębna, który ustala rytm i tempo utworu.

Części Ragi

Pełna struktura ragi składa się z czterech części:

  • sthai – główny temat
  • antara – dodatkowy temat w wyższych rejestrach
  • sańćari – rozwój obu tematów
  • abhog – zakończenie

Na Południu odpowiednikiem tych części są: pallavi, anupallavi, ćaran oraz ponownie pallavi.

Improwizacja i Ragamala

Muzycy często improwizują, co prowadzi do płynnych przejść między różnymi ragami. Taki ciąg utworów określany jest jako ragamala („girlanda rag”). Koncerty mogą trwać wiele godzin, a poszczególne utwory odzwierciedlają zmieniający się nastrój pory dnia i nocy. Z jednej męskiej ragi tradycyjnie wyprowadzano pięć pochodnych utworów „żeńskich”, co symbolizuje pięć żon boga.