Kraków wkracza w nową erę transportową, nawiązując międzynarodową współpracę przy budowie metra. Pierwszym krokiem ku temu było spotkanie z przedstawicielami Kopenhagi, jednej z najbardziej zintegrowanych metropolii świata. Delegacja, na czele z prezydentem Aleksandrem Miszalskim oraz jego zastępcą Stanisławem Mazurem, odwiedziła stolicę Danii, aby zgłębić doświadczenia w zakresie projektowania nowoczesnego systemu transportowego.
W POSZUKIWANIU WIEDZY
– Przyjechaliśmy do Kopenhagi, aby wziąć udział w wymianie doświadczeń i zdobyć unikalną wiedzę na temat projektowania zintegrowanych systemów transportowych – przyznał prezydent Miszalski. – To dla nas ogromna szansa, by zrozumieć, jak tworzone jest miasto uchodzące za wzór w ocenie uznawanych na świecie urbanistów.
Kopenhaskie metro, działające od 2002 roku, okazało się jednym z najskuteczniejszych środków transportu w Danii. Nie tylko łączy kluczowe dzielnice, ale również pełni funkcję nowoczesnego, w pełni zautomatyzowanego systemu, który obejmuje cztery linie metra oraz kolej metropolitalną. Nowoczesny design stacji, zarówno podziemnych, jak i naziemnych, przyciąga wzrok, a pociągi, ciche i ekologiczne, kursują z dużą częstotliwością, co zyskuje uznanie wśród pasażerów.
NAUKA Z KOPENHAGI
Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa, podkreślił znaczenie wyjazdu studyjnego: – To była wyjątkowa okazja, aby z bliska zapoznać się z procesem powstawania metra oraz dyskutować z ekspertami o transportowych wyzwaniach i rozwoju miasta. Pragniemy skorzystać z tych wzorców i doświadczeń podczas realizacji projektu krakowskiego metra. Jesteśmy wdzięczni Kopenhadze za cenną wiedzę i liczymy, że to początek owocnej współpracy.
Podczas wizyty krakowska delegacja miała okazję zapoznać się z działalnością spółki Metroselskabet, odpowiedzialnej za rozwój i utrzymanie metra w Kopenhadze. W zarządzie transportu metropolitarnego MOVIA urzędnicy studiali prezentacje dotyczące całego systemu transportowego oraz planów rozwoju urbanistycznego stolicy Danii. Odwiedzili również zrewitalizowaną dzielnicę Nordhavn, która powstała w ścisłej integracji z systemem metra, stając się inspiracją dla przyszłych projektów w Krakowie.
Ten krok w stronę rozwoju transportu publicznego z pewnością będzie obserwowany przez mieszkańców, którzy z utęsknieniem czekają na nowoczesne rozwiązania ułatwiające codzienne życie w zatłoczonym mieście. Dobrze jest mieć wzory do naśladowania, a Kopenhaga niewątpliwie takowym jest w tym zakresie.