### Most Tumski we Wrocławiu
Most Tumski, znany również jako most Katedralny, most Zakochanych czy most Miłości, jest dwuprzęsłowym stalowym mostem w Wrocławiu, zbudowanym w 1889 roku nad północną odnogą Odry. Łączy Ostrow Tumskiego z Wyspą Piaskową, zastępując wcześniejszy most drewniany. Do 1945 roku nosił nazwę Dombrücke.
Historia mostu sięga XII wieku, kiedy to istniały wcześniejsze konstrukcje, które wyznaczały granice pomiędzy jurysdykcją miejską a kościelną. Most Tumski był wielokrotnie niszczony i odbudowywany, w tym w 1945 roku po oblężeniu Wrocławia.
### Szczegóły konstrukcyjne
- Długość: 52,19 m
- Szerokość: 6,84 m
- Szerokość jezdni: 4,50 m
- Szerokość chodników: 2 x 1,17 m
- Maksymalne obciążenie: 10 ton
Most posiada stalową konstrukcję kratownicową systemu Gerbera, wyprodukowaną w Hucie Piła, a zmontowaną przez zakłady G. Ruffera. Ostatni kapitalny remont miał miejsce w 1992 roku, kiedy to wymieniono pokład na nowoczesne rozwiązanie ze spawanych blach.
### Ochrona i rekonstrukcja
Most Tumski został wpisany do rejestru zabytków 15 października 1976 roku. W lipcu 2019 roku most został wyłączony z ruchu w związku z generalnym remontem, który zakończył się w lutym 2020 roku. Podczas prac odnowiono podpory, zmodernizowano jezdnię oraz usunięto 17 ton kłódek miłości.
### Elementy dekoracyjne
Przy moście znajdują się figury św. Jadwigi i św. Jana Chrzciciela, wykonane z piaskowca przez Gustawa Grunenberga, które stoją na wysokich cokołach o neogotyckich formach. Most jest również wyposażony w zabytkowe lampy gazowe.
Ze względu na jego zabytkowy charakter, ruch wszelkich pojazdów samochodowych bez zezwoleń jest zabroniony, co podkreśla jego znaczenie jako ważnego elementu historycznego Wrocławia.