Dzisiaj jest 15 marca 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Citroën Ami (1961)

Chcę dodać własny artykuł

Citroën Ami

Citroën Ami to osobowy samochód kompaktowy produkowany przez francuski koncern Citroën w latach 1961–1978. Model ten cieszył się dużą popularnością, z łączną produkcją wynoszącą 1 840 396 egzemplarzy.

Geneza

W odpowiedzi na wprowadzenie przez Renault modelu R4, Citroën postanowił stworzyć nowocześniejszy i większy samochód, który wypełniłby lukę pomiędzy 2CV a Citroënem DS. Projekt Ami, stworzony przez Flaminio Bertoniego, był ostatnim dziełem tego inżyniera dla Citroëna.

Ami 6

Ami 6 bazował na podwoziu oraz silniku z modelu 2CV. Projekt zakładał komfortowy przewóz czterech osób, co wymusiło specyficzny kształt nadwozia. Zastosowano prostokątne reflektory, a siedzenia mogły być łatwo demontowane. Model Ami 8, wprowadzony później, miał silnik o pojemności 597 cm³ i mocy 32 KM, osiągając maksymalną prędkość 140 km/h.

M35

W latach 1969–1971 na bazie Ami 8 powstał prototyp coupé M35, wykorzystujący silnik Wankla o pojemności 995 cm³ i mocy 49 KM. Planowano wyprodukować 500 egzemplarzy, jednak zrealizowano tylko 267.

Produkcja

Model Ami był pierwszym samochodem produkowanym w nowo otwartej fabryce La Janais w Rennes. Produkcję kontynuowano również w Vigo w Hiszpanii w latach 1967–1978, oferując różne wersje pojazdu.

Testy

W 1962 roku brytyjski magazyn The Motor testował model Ami 6, osiągając maksymalną prędkość 105,1 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 80 km/h w 30,3 sekundy. Średnie spalanie wyniosło 5,3 l/100 km, a cena testowanego egzemplarza wyniosła 823 funty.

Linki zewnętrzne

Citroën Ami pozostaje jednym z istotnych modeli w historii marki, łącząc nowoczesność z funkcjonalnością.