Citroën Ami
Citroën Ami to osobowy samochód kompaktowy produkowany przez francuski koncern Citroën w latach 1961–1978. Model ten cieszył się dużą popularnością, z łączną produkcją wynoszącą 1 840 396 egzemplarzy.
Geneza
W odpowiedzi na wprowadzenie przez Renault modelu R4, Citroën postanowił stworzyć nowocześniejszy i większy samochód, który wypełniłby lukę pomiędzy 2CV a Citroënem DS. Projekt Ami, stworzony przez Flaminio Bertoniego, był ostatnim dziełem tego inżyniera dla Citroëna.
Ami 6
Ami 6 bazował na podwoziu oraz silniku z modelu 2CV. Projekt zakładał komfortowy przewóz czterech osób, co wymusiło specyficzny kształt nadwozia. Zastosowano prostokątne reflektory, a siedzenia mogły być łatwo demontowane. Model Ami 8, wprowadzony później, miał silnik o pojemności 597 cm³ i mocy 32 KM, osiągając maksymalną prędkość 140 km/h.
M35
W latach 1969–1971 na bazie Ami 8 powstał prototyp coupé M35, wykorzystujący silnik Wankla o pojemności 995 cm³ i mocy 49 KM. Planowano wyprodukować 500 egzemplarzy, jednak zrealizowano tylko 267.
Produkcja
Model Ami był pierwszym samochodem produkowanym w nowo otwartej fabryce La Janais w Rennes. Produkcję kontynuowano również w Vigo w Hiszpanii w latach 1967–1978, oferując różne wersje pojazdu.
Testy
W 1962 roku brytyjski magazyn The Motor testował model Ami 6, osiągając maksymalną prędkość 105,1 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 80 km/h w 30,3 sekundy. Średnie spalanie wyniosło 5,3 l/100 km, a cena testowanego egzemplarza wyniosła 823 funty.
Linki zewnętrzne
Citroën Ami pozostaje jednym z istotnych modeli w historii marki, łącząc nowoczesność z funkcjonalnością.