„`html
Su-26 – Radziecki Samolot Akrobacyjny
Su-26 (ros. Су-26) to radziecki samolot akrobacyjny zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym im. P. Suchoja. Jego produkcja miała miejsce w latach 1984-1986, a oblot prototypu odbył się 30 czerwca 1984 roku.
Historia
Samolot został opracowany na zlecenie Komitetu Centralnego DOSAAF, mający na celu zastąpienie modelu Jak-50. W procesie konstrukcji uczestniczyli młodzi inżynierowie oraz studenci z Moskiewskiego Instytutu Lotniczego. Su-26 zadebiutował w mistrzostwach świata w 1986 roku, gdzie reprezentacja ZSRR zajęła pierwsze miejsce.
Konstrukcja
Su-26 to jednomiejscowy wolnonośny średniopłat o konstrukcji kompozytowej. Charakteryzuje się prostotą rozwiązań oraz niskimi kosztami eksploatacji. W porównaniu do innych samolotów akrobacyjnych, takich jak Jak-55, Su-26 wyróżnia się mniejszym rozmiarem i lepszą zwrotnością.
Podstawowe dane techniczne:
- Typ: Samolot akrobacyjny
- Napęd: 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Wiedieniew M-14R
- Moc: 364 KM (268 kW)
- Rozpiętość: 7,80 m
- Długość: 6,82 m
- Wysokość: 2,80 m
- Masa własna: 590 kg
- Masa startowa: 800 kg
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
- Pułap: 4000 m
- Zasięg: 500 km
Samolot został zaprojektowany z myślą o akrobacjach, co wymagało zastosowania wyższych współczynników obciążenia. Skrzydło o obrysie trapezowym i profil symetryczny umożliwia wykonywanie figur akrobacyjnych z dużą skutecznością, także w locie odwróconym.
Użytkownicy
Su-26 był wykorzystywany przez ZSRR, Rosję, Szwajcarię oraz Stany Zjednoczone. Łącznie wyprodukowano 70 egzemplarzy różnych wersji, z których część została sprzedana do Szwajcarii i USA.
Linki zewnętrzne
„`