Siłownik pneumatyczny
Siłownik pneumatyczny to mechaniczne urządzenie, które wykorzystuje energię sprężonego gazu do generowania siły. Dzięki zastosowaniu powietrza jako medium roboczego, siłowniki te emitują mniej zanieczyszczeń niż układy hydrauliczne, ale więcej niż elektryczne silniki liniowe.
Elementy siłownika pneumatycznego
- tuleja cylindrowa
- pokrywa przednia i tylna
- tłok
- pierścień uszczelniający
- tłoczysko
- tuleja prowadząca
- pierścień zgarniający
Podział siłowników pneumatycznych
Siłowniki pneumatyczne można klasyfikować według różnych kryteriów, takich jak:
Rodzaj ruchu roboczego
- liniowe (jednostronnego działania)
- kątowe
- krzywoliniowe
Rodzaj elementu roboczego
- tłokowe
- nurnikowe
- membranowe
- mieszkowe
- workowe i dętkowe
Występowanie tłoczyska
- tłoczyskowe
- beztłoczyskowe
Parametry techniczne
- Średnica: 8–320 mm
- Zakres skoków: 1–3000 mm
- Siły: 5 daN do 5000 daN przy 0,63 MPa
- Ciśnienie pracy: 0,05–1,6 MPa
- Temperatura pracy: -20 do +180 °C
Zastosowanie siłowników pneumatycznych
Siłowniki pneumatyczne znajdują zastosowanie w przemyśle oraz w urządzeniach takich jak przecinaki czy rozwieraki używane przez strażaków. Spotykane są także w samochodach, gdzie służą do otwierania drzwi oraz w automatycznych bramach wjazdowych w domach.
Zalety siłowników pneumatycznych
Siłowniki pneumatyczne charakteryzują się prostą budową, łatwością w obsłudze oraz dostępnością sprężonego powietrza. Oferują wysoką odporność na ekstremalne temperatury i warunki wilgotne, co czyni je bezpiecznymi w miejscach zagrożonych wybuchem. Dodatkowo, mogą być produkowane na indywidualne zamówienie, co zwiększa ich dostępność na rynku.
Normy produkcji siłowników
Większość siłowników pneumatycznych spełnia określone normy, co ułatwia ich dobór oraz zapewnia wymienność. W Polsce dostępne są normy takie jak:
- ISO6432
- ISO15552
- ISO21287
- UNITOP
Normy te definiują wymiary montażowe, ale brak standaryzacji w zakresie materiałów oznacza, że siłowniki mogą być produkowane w różnych wariantach materiałowych.