Taniec wampirów
Musical „Taniec wampirów” (oryg. „Tanz der Vampire”) to adaptacja filmu Romana Polańskiego „Nieustraszeni pogromcy wampirów” z 1967 roku, z premierą w Wiedniu 4 października 1997. Muzykę skomponował Jim Steinman, a libretto napisał Michael Kunze.
Streszczenie
Akcja rozgrywa się 200 lat temu w Transylwanii, gdzie profesor Abronsius i jego asystent Alfred poszukują wampirów. Po dotarciu do karczmy, odkrywają, że mieszkańcy są przekonani o obecności wampirów, lecz boją się o tym rozmawiać. Alfred zakochuje się w Sarze, córce karczmarza Chagala, który próbuje chronić ją przed adoratorami.
W nocy pojawia się książę von Krolock, wampir pragnący Sary. Profesor podejmuje próby odkrycia prawdy o wampirach, a Alfred stara się uratować Sarę przed wampirzym balem. Gdy Chagal zostaje zamordowany, profesor identyfikuje go jako wampira, co prowadzi do serii dramatycznych wydarzeń.
Akt I
- Profesor Abronsius i Alfred docierają do Transylwanii, gdzie spotykają mieszkańców karczmy.
- Alfred zakochuje się w Sarze, co niepokoi Chagala.
- Książę von Krolock planuje bal, na który zaprasza Sarę.
Akt II
- Sara jest uwięziona w zamku von Krolocka i niepokojąco czeka na bal.
- Alfred i profesor próbują ocalić Sarę, jednak napotykają przeszkody.
- Na balu Książę gryzie Sarę, a Alfred zostaje przemieniony w wampira.
Postaci
- Hrabia von Krolock – wampir-arystokrata, manipulator z tragiczną duszą.
- Profesor Abronsius – szalony badacz wampirów, poszukujący dowodów na ich istnienie.
- Alfred – romantyczny asystent Abronsiusa, zakochany w Sarze.
- Sara – piękna córka karczmarza, obiekt pożądania Księcia.
- Chagal – karczmarz, zatroskany o cnotę córki.
- Rebeka i Magda – kobiety związane z Chagalem, mające swoje ambicje i pragnienia.
- Herbert – syn Księcia, zafascynowany Alfredem.
- Kukol – garbaty sługa von Krolocka.
Lista utworów
- Akt I: „Ouverture”, „He, ho, he!”, „Knoblauch”, „Gott ist tot”, „Einladung zum Ball”, „Draußen ist Freiheit”, „Die roten Stiefel”, „Sarahs Flucht”, „Tot zu sein ist komisch”.
- Akt II: „Totale Finsternis”, „Es wär verkehrt”, „Ein perfekter Tag”, „Für Sarah”.
Produkcje
Musical był wystawiany w wielu krajach, w tym w Japonii, Niemczech, Węgrzech i Rosji, zdobywając popularność i uznanie. Wystawienia często różniły się obsadą i interpretacją, ale zachowały główny wątek oraz klimatyczną muzykę Steinmana.