Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Smok Kaszubski

Smok Kaszubski

Smok Kaszubski to pociąg opancerzony Wojska Polskiego, który został stworzony podczas kampanii wrześniowej 1939 roku przez Lądową Obronę Wybrzeża. Inicjatorem budowy był kpt. mar. Jerzy Błeszyński, a konstrukcja powstała w warsztatach portowych Marynarki Wojennej w Gdyni przy wsparciu kmdr. inż. Witolda Szulca.

Reklama

Budowa i dowództwo

Pociąg zbudowano z blach stalowych grubości 9 mm, przeznaczonych pierwotnie na kadłuby niezrealizowanych niszczycieli. Po zranieniu i śmierci kpt. Błeszyńskiego, dowództwo objął por. Florian Hubicki. W skład załogi wchodziło ponad 40 osób, w tym podoficerowie oraz marynarze.

Działania bojowe

  • 2-7 września 1939: Budowa pociągu w trakcie ostrzału przez pancernik Schleswig-Holstein.
  • 8 września: Starcie z niemieckimi patrolami, wsparcie działań 1 Morskiego pułku strzelców, uszkodzenie wozu bojowego.
  • 10 września: Rozpoznanie w Redzie, ewakuacja rannych, wsparcie ogniowe dla polskich oddziałów.
  • 11 września: Wsparcie dla oddziałów w rejonie węzła kolejowego Rumia-Zagórze.
  • Po 11 września: Remont wraku pociągu przerwany z powodu ewakuacji Gdyni, dalsze działania w formie oddziału pieszego.

Konstrukcja

Pociąg opancerzony był zbudowany z blachy 9 mm metodą spawania i nitowania. Posiadał półokrągły dach, a koła były zasłonięte. Wagony zostały wyposażone w dwuspadowe dachy z blachy 6 mm. Cały skład był pomalowany w kamuflaż, a lokomotywa miała namalowany napis „SMOK KASZUBSKI”.

Reklama

Obsada

  • Trzej maszyniści i trzej pomocnicy.
  • Dowódca oraz oficerowie.
  • 30-40 marynarzy z Kadr Floty.
  • Robotnicy do napraw taboru i torów.

Podsumowanie

Smok Kaszubski był kluczowym elementem polskiej obrony w trakcie kampanii wrześniowej, a jego budowa i operacje bojowe pokazują determinację Wojska Polskiego w obliczu agresji. Pociąg, mimo swoich ograniczeń, odegrał istotną rolę w działaniach obronnych.

Reklama
Reklama