Smok Kaszubski
Smok Kaszubski to pociąg opancerzony Wojska Polskiego, który został stworzony podczas kampanii wrześniowej 1939 roku przez Lądową Obronę Wybrzeża. Inicjatorem budowy był kpt. mar. Jerzy Błeszyński, a konstrukcja powstała w warsztatach portowych Marynarki Wojennej w Gdyni przy wsparciu kmdr. inż. Witolda Szulca.
Budowa i dowództwo
Pociąg zbudowano z blach stalowych grubości 9 mm, przeznaczonych pierwotnie na kadłuby niezrealizowanych niszczycieli. Po zranieniu i śmierci kpt. Błeszyńskiego, dowództwo objął por. Florian Hubicki. W skład załogi wchodziło ponad 40 osób, w tym podoficerowie oraz marynarze.
Działania bojowe
- 2-7 września 1939: Budowa pociągu w trakcie ostrzału przez pancernik Schleswig-Holstein.
- 8 września: Starcie z niemieckimi patrolami, wsparcie działań 1 Morskiego pułku strzelców, uszkodzenie wozu bojowego.
- 10 września: Rozpoznanie w Redzie, ewakuacja rannych, wsparcie ogniowe dla polskich oddziałów.
- 11 września: Wsparcie dla oddziałów w rejonie węzła kolejowego Rumia-Zagórze.
- Po 11 września: Remont wraku pociągu przerwany z powodu ewakuacji Gdyni, dalsze działania w formie oddziału pieszego.
Konstrukcja
Pociąg opancerzony był zbudowany z blachy 9 mm metodą spawania i nitowania. Posiadał półokrągły dach, a koła były zasłonięte. Wagony zostały wyposażone w dwuspadowe dachy z blachy 6 mm. Cały skład był pomalowany w kamuflaż, a lokomotywa miała namalowany napis „SMOK KASZUBSKI”.
Obsada
- Trzej maszyniści i trzej pomocnicy.
- Dowódca oraz oficerowie.
- 30-40 marynarzy z Kadr Floty.
- Robotnicy do napraw taboru i torów.
Podsumowanie
Smok Kaszubski był kluczowym elementem polskiej obrony w trakcie kampanii wrześniowej, a jego budowa i operacje bojowe pokazują determinację Wojska Polskiego w obliczu agresji. Pociąg, mimo swoich ograniczeń, odegrał istotną rolę w działaniach obronnych.