[the_ad id="296445"]
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
[the_ad_group id="19176"]
[the_ad_group id="19285"]
[the_ad id="295880"]

Mikasa (1900)

Pancernik Mikasa

Pancernik Mikasa, zbudowany w stoczni Vickers w Barrow-in-Furness, był nowoczesną jednostką japońskiej floty, powstałą w odpowiedzi na potrzeby zbrojeń morskich Japonii na początku XX wieku. Jego budowa była częścią programu rozbudowy floty, który zakładał zakup 6 pancerników oraz 6 krążowników pancernych. Mikasa był ostatnim z zamówionych okrętów, a jego koszt wyniósł 880 000 funtów. Okręt wodowano 8 listopada 1900 roku, a do służby wszedł 1 marca 1902 roku, stając się okrętem flagowym japońskiej floty w listopadzie tego samego roku.

Udział w wojnie rosyjsko-japońskiej

Mikasa odegrał kluczową rolę w wojnie rosyjsko-japońskiej w latach 1904-1905, służąc jako okręt flagowy admirała Heihachirō Tōgō. W czasie wojny uczestniczył w bitwie pod Port Artur oraz w bitwie na Morzu Żółtym 10 sierpnia 1904 roku, gdzie odniósł niewielkie uszkodzenia. Najważniejszym starciem była bitwa pod Cuszimą 27 maja 1905 roku, która zakończyła się całkowitym rozbiciem rosyjskiej floty. Mikasa ponownie doznał uszkodzeń, lecz jego udział w wojnie przyczynił się do zwycięstwa Japonii.

Incydenty i przebudowy

Po podpisaniu pokoju z Rosją, Mikasa zatonął 11 września 1905 roku w porcie Sasebo w wyniku wybuchu w komorze amunicyjnej. Pancernik został podniesiony w sierpniu 1906 roku, odrestaurowany i powrócił do służby w 1908 roku, chociaż jego wartość bojowa zmalała z powodu szybko rozwijających się technologii. W 1921 roku został przeklasyfikowany na pancernik obrony wybrzeża I klasy.

Okręt przeszedł kilka incydentów, w tym uszkodzenia w 1921 roku oraz podczas trzęsienia ziemi w Yokosuce w 1923 roku. W listopadzie 1926 roku Mikasa został przekształcony w okręt-muzeum w Yokosuce. Po II wojnie światowej jednostka doznała zniszczeń, ale w 1961 roku została odrestaurowana przy wsparciu USA.

Dane taktyczno-techniczne

  • Opancerzenie:
    • Burty:
      • Główny pas burtowy: 102-229 mm
      • Górny pas burtowy: 152 mm
    • Barbety: 203-356 mm
    • Wieże artylerii: 203-254 mm
    • Pokłady: 51 mm i 76 mm
    • Kazamaty: 152 mm
    • Stanowisko dowodzenia: 356 mm

Podsumowanie

Mikasa jest obecnie zachowany jako okręt-muzeum w suchym doku w Yokosuce, stanowiąc replikę oryginalnego okrętu i przypomnienie o historii japońskiej floty oraz jej roli w wojnie rosyjsko-japońskiej.

[the_ad id="295962"]