Dzisiaj jest 12 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

FSR Tarpan

FSR Tarpan

FSR Tarpan to polski samochód dostawczy i pick-up, produkowany w latach 1973–1995 w Poznaniu. Jego konstrukcja była odpowiedzią na potrzeby sektora rolniczego, a produkcja odbywała się w regionie Wielkopolski, znanym z intensywnej działalności rolniczej.

Historia

Decyzję o budowie Tarpana podjęto na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Po opracowaniu prototypów, rozpoczęto masową produkcję, a w 1975 roku zawarto pierwszy kontrakt eksportowy, sprzedając 450 egzemplarzy do Grecji. W kolejnych latach Tarpany zdobyły popularność w Iraku i innych krajach.

Dane techniczne

  • Typ nadwozia: 2-drzwiowy pick-up lub furgon
  • Silniki:
    • 2,1 L SV M-20 R4
    • 2,1 L OHV S-21 R4
    • 1,5 L OHV 115C R4
    • 2,5 L diesel R4
    • 2,5 L diesel R3
  • Skrzynia biegów: 3 lub 4-biegowa manualna
  • Napęd: tylny
  • Wymiary: długość 4322–4830 mm, szerokość 1750–1850 mm, wysokość 1840–2190 mm
  • Masa własna: 1300–1625 kg
  • Ładowność: 600–850 kg

Model Tarpan 233

Tarpan 233 charakteryzował się osobowo-towarowym nadwoziem i silnikiem M20, osiągającym moc 50 KM. Jego produkcja wzrosła z 250 sztuk w 1973 roku do 5033 sztuk w 1977 roku.

Inne modele

  • Tarpan 234: Prototyp z napędem 4×4, nigdy nie wprowadzony do produkcji.
  • Tarpan 235: Zwiększona ładowność do 1000 kg, zmodernizowany wygląd, ale nie wszedł do produkcji.
  • Tarpan 237: Wprowadzono mechaniczne blokady różnicowe, produkowany do 1995 roku.

FSR Tarpan w kulturze masowej

Tarpan pojawił się w filmach, takich jak „Klakier” oraz „Girl Guide”, co potwierdza jego obecność w polskiej kulturze. Model Tarpan Honker, będący kontynuacją serii, był produkowany w Lublinie.

FSR Tarpan to przykład polskiej myśli technicznej, dostosowanej do lokalnych potrzeb, łączącej funkcjonalność z prostą konstrukcją. Jego historia oraz różne wersje pozostają ważnym elementem polskiej motoryzacji.

Najnowsze aktualności: