Wiceminister klimatu i środowiska, Krzysztof Bolesta, znalazł się w ogniu krytyki związanej z zatrudnieniem swojej żony, Agaty Staniewskiej-Bolesty, w firmie Ørsted, zajmującej się energetyką wiatrową. W przeszłości Bolesta podkreślał, że „wiatraki na lądzie oraz te na morzu mogą z powodzeniem konkurować z dominującą w Polsce energetyką węglową”. Pojawiają się pytania o ewentualny konflikt interesów, na które przedstawiciele Ørsted zapewniają, że firma ściśle przestrzega swoich zasad etycznych.
Krzysztof Bolesta na nowym stanowisku
W lutym 2024 roku Bolesta objął stanowisko sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, odpowiadając za obszary takie jak elektromobilność i gospodarka wodorowa. Jego żona, pełniąca funkcję dyrektora w polskiej filii Ørsted, ma na celu realizację projektów związanych z morskimi farmami wiatrowymi. W 2019 roku Bolesta wskazywał na dynamiczny rozwój technologii nisko- i zeroemisyjnych, zauważając, że zarówno koszty fotowoltaiki, jak i technologii magazynowania energii maleją.
Nie ma miejsca na konflikt interesów?
Pytając Ørsted o możliwy konflikt interesów, firma w swoim oświadczeniu zaznaczyła, że „stara się utrzymać przejrzystość w relacjach z wszelkimi zainteresowanymi stronami”. Dodatkowo przedstawiciele ministerstwa podkreślili, że Bolesta nie nadzoruje sektorów związanych z odnawialnymi źródłami energii, które są w gestii wiceministra Miłosza Motyki. Właśnie on zajmuje się kwestiami związanymi z energetyką wiatrową, co ma na celu uniknięcie potencjalnych zawirowań w tej delikatnej kwestii.
Transparentność i regulacje
Warto dodać, że Krzysztof Bolesta zgłosił do Rejestru Korzyści informacje dotyczące swoich powiązań rodzinnych. Zgodnie z przepisami ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ujawnił, że jego żona jest dyrektorem zarządzającym w Ørsted. Taki krok miał na celu zapewnienie przejrzystości oraz minimalizację ryzyka konfliktu interesów.
Kim jest Krzysztof Bolesta?
Krzysztof Bolesta to osoba z dużym doświadczeniem w polityce klimatycznej i energetycznej. Pracował w Komisji Europejskiej, a jego działania w rządzie PO-PSL obejmowały pełnienie roli doradcy ministra środowiska i prezydenta Bronisława Komorowskiego. Po 2015 roku aktywnie wspierał elektromobilność, dążąc do wprowadzenia dopłat do pojazdów elektrycznych z Krajowego Planu Odbudowy. Jego ekspertyza i doświadczenie w sektorze klimatycznym mogą wpłynąć na przyszłość energetyki w Polsce, niemniej jednak, pytania o przejrzystość i etykę w działaniach rządowych pozostają aktualne.