Wydarzenia, które miały miejsce w sierpniu, mogły doprowadzić do katastrofy kolejowej. Maszynista pociągu Intercity nie zatrzymał się przed semaforem „stój” w Trzebini, wjeżdżając na tor, na którym z dużą prędkością jechał drugi skład pasażerski. Obydwiema lokomotywami podróżowało niemal tysiąc osób. Na szczęście udało się je w porę zatrzymać. W odpowiedzi na te incydenty, Kolej wprowadza zmiany mające na celu zapobieganie podobnym sytuacjom.
Incydent w Trzebini (Małopolskie), który mógł skończyć się ogromną tragedią, skłonił do działania. Przypomnijmy, że w sierpniu dwa pociągi poruszały się po tym samym torze – osobowy relacji Żary – Lublin oraz pospieszny Przemyśl – Zielona Góra, na pokładach których znajdowało się odpowiednio 600 i 390 osób. Jeden z maszynistów zignorował semafor „stój”. Na szczęście, dzięki sygnałowi „radio-stop”, pociągi udało się zatrzymać w bezpiecznej odległości, wynoszącej od 100 do 200 metrów od siebie, a nikomu nie stało się krzywda. PKP ogłasza zmiany, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa.
W ramach wprowadzanych zmian, oprócz kamer monitorujących widok zewnętrzny, praca maszynistów w kabinie będzie nagrywana nieprzerwanie. Dodatkowo planowane jest zwiększenie liczby symulatorów do szkolenia maszynistów. Obecnie PKP Intercity dysponuje jednym symulatorem, a do 2025 roku ma wydatnie zwiększyć tę liczbę do ośmiu. Zwiększy się również czas i zakres obowiązkowych szkoleń, które będą musieli przechodzić maszynisci co roku.
Decyzje te zostały podjęte wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Intercity, przy współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego.
W przypadku, gdy maszynista nie nawiąże łączności z dyżurnym ruchu w czasie doraźnie zmienionej organizacji pracy, pociąg zostanie zatrzymany.
Ostatnie incydenty wskazują na niedostateczną koncentrację podczas prowadzenia pociągu – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, cytowany przez PAP. Podkreśla on, że praca maszynisty to niezwykle odpowiedzialne zadanie, które wymaga nie tylko znajomości przepisów i pełnej koncentracji, ale także wcześniejszego przygotowania do każdej zmiany.
Malepszak zaznacza, że kamery w kabinach to rozwiązanie wykorzystywane przez innych przewoźników, takich jak KD, ŁKA czy SKM Warszawa.
Źródło: PAP, Fakt
Sprawdź również: Nietypowy pasażer pociągu Intercity. „Na początku było zabawnie”
Rewolucyjne zmiany w PKP Intercity. Klienci mogą skorzystać z nowego systemu sprzedaży.