Gdy starsze pociągi Polregio rdzewieją z dnia na dzień, byli członkowie zarządu największego przewoźnika kolejowego w Polsce nieustannie ucztowali na koszt firmy. W ciągu ostatnich lat wydali oni bowiem z firmowych kart kwotę przekraczającą 345 tysięcy złotych na alkohol, szybkie jedzenie i inne luksusy. Rekordzista, były prezes Artur Martyniuk, potrafił zostawić w restauracjach ponad 163 tys. zł, odwiedzając je nawet w święta. W tym czasie średni wiek taboru Polregio wynosił 41 lat, a pasażerowie skarżyli się na stan techniczny składów.
PODWÓJNE ŻYCIE ZARZĄDU
Nowy zarząd Polregio postanowił zgłosić do prokuratury podejrzenie popełnienia przestępstwa przez swoich poprzedników. Jak wynika z wewnętrznej kontroli, w spółce miały miejsce poważne nadużycia finansowe.
W latach 2020-2024 członkowie zarządu wydawali z kart służbowych setki tysięcy złotych na „nieuzasadnione” wizyty w restauracjach oraz zakupy w hotelach i na stacjach paliw. Artur Martyniuk nie był jedynym, który nadużywał przywilejów – jego następca, Adam Pawlik, również wydał prawie 140 tys. zł przez cztery lata. Dyrektor biura marketingu w latach 2021-2024 zasiliła swoje konto zakupowe kwotą ponad 42 tys. zł, głównie na alkohol i drogie kosmetyki. Łącznie ta trójka wydała ze służbowych kart 345 tys. zł.
DORADZTWO BEZ DORADCY
W audycie ujawniono, że w latach 2022-2023 Arkadiusz Siwka otrzymał 266 tys. zł brutto za rzekome doradztwo, przy braku jakichkolwiek dowodów na świadczoną przez niego pracę. W czasie kontroli nie znaleziono jakichkolwiek śladów jego aktywności – ani logowania na skrzynkę firmową, ani wysłanych maili, a nawet uczestnictwa w posiedzeniach zarządu.
Kontrola wydobyła na światło dzienne także inne nieprawidłowości, w tym zlecanie kolportażu „Gazety Polskiej” w pociągach Polregio, płacenie zawyżonych faktur oraz obejście procedur zakupowych i finansowych.
REAKCJA NOWEGO ZARZĄDU
Jakub Leduchowski, rzecznik Polregio, potwierdził zgłoszenie sprawy do prokuratury. Nowy zarząd postanowił zrezygnować z niekorzystnych umów, co pozwoliło na oszczędności rzędu blisko 200 tys. zł miesięcznie. Budżet marketingowy na 2025 rok został zredukowany o połowę.
Polregio, jako największy przewoźnik pasażerski w Polsce, przewiozło w 2023 roku 97,3 mln pasażerów, dysponując flotą 337 pojazdów o średnim wieku 41 lat. Możliwe, że nadchodzące zmiany w zarządzaniu przyczynią się do znacznej poprawy jakości usług, na co pasażerowie z pewnością liczą.