Eksperci alarmują, że w tym roku koszty przygotowania wielkanocnego stołu, wypełnionego tradycyjnymi potrawami, mogą wzrosnąć nawet o 10 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Przyczyną podwyżek są rosnące koszty produkcji oraz transportu. W szczególności więcej zapłacimy za jaja, masło czy napoje. Analitycy podkreślają, że wyniki badania dotyczącego wydatków na święta ilustrują sytuację finansową Polaków w kontekście nadchodzącej Wielkanocy.
WIELKANOCNE WYDATKI NA ŻYWNOŚĆ
Zgodnie z danymi, większość Polaków planuje przeznaczyć na żywność na święta od 200 do 300 zł na osobę, co dotyczy 15,6 proc. respondentów. Badanie przeprowadzone przez UCE RESEARCH i Shopfully wskazuje, że ta kwota, choć wciąż w granicach normy, jest w tym roku nieco wyższa. Ostateczne wydatki zależą oczywiście od liczby osób w rodzinie oraz od tradycji obowiązujących w danym domu. Robert Biegaj, ekspert z Shopfully, zauważa, że Polacy wydają więcej na Boże Narodzenie niż na Wielkanoc, co wskazuje na różnorodność w obchody świąt.
ROSNĄCE CENY I WYDATKI RODZINNE
Analizując dane, Biegaj wskazuje, że typowa rodzina z dwojgiem dzieci może wydać średnio od 800 do 1200 zł na samo jedzenie, nie licząc prezentów czy alkoholu. Ceny artykułów spożywczych wciąż rosną, co Polacy odczuwają w swoich portfelach. W marcu tego roku Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał, że ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły o 6,7 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Niektórzy eksperci prognozują, że przed samymi świętami możemy się spodziewać jeszcze większych podwyżek cen, a promocji w sklepach będzie proporcjonalnie mniej niż rok temu.
ZMIANY W ZWYCIĘSTWIE I TRADYCJI
Badania wykazują także, że 14,4 proc. Polaków planuje przeznaczyć na żywność na święta około 150-200 zł, a 13,7 proc. nie do końca wie, ile chce wydać. Biegaj komentuje, że tak niski wskaźnik wydatków wśród niektórych respondentów może być efektem rosnących cen. Przypomina także, że Polacy zaczynają coraz mniej obchodzić święta, a ich podejście do zakupów staje się bardziej racjonalne. Przybywa osób, które wybierają oszczędności i planują mniejsze zakupy na Wielkanoc.
WSKAZANIA I SYMBOLE ZMARZĘN
Wśród najbardziej popularnych przedziałów wydatków na żywność znajduje się kwota powyżej 500 zł (13,1 proc.) oraz 300-400 zł (12 proc.). Co ciekawe, tylko 2,3 proc. Polaków zamierza przeznaczyć mniej niż 50 zł na żywność wielkanocną. Natomiast 3,7 proc. nie planuje wydatków w tym zakresie wcale, co może wskazywać na nieobchodzenie świąt lub wyjazdy. Wydatki poniżej 50 zł mogą być zarezerwowane dla osób, które traktują Wielkanoc symbolicznie.
Warto zaznaczyć, że tegoroczne plany wydatkowe na żywność są podobne do tych z ubiegłego roku, choć różnice są zauważalne. Około 18,7 proc.respondentów nie potrafiło przypomnieć sobie, ile wydali na wielkanocną żywność w poprzednim roku. To dowodzi, że Polacy nie notują takich wydatków i skupiają się głównie na bieżących potrzebach. Robert Biegaj podkreśla, że najważniejsze jest, ile osób wydaje w danym momencie, a nie to, co działo się w przeszłości. W końcu, liczy się to, co mamy dziś w portfelach.
Badanie przeprowadzono w dniach 2-3 kwietnia 2025 r. metodą CAWI przez UCE RESEARCH i Shopfully na próbie 1008 dorosłych Polaków w wieku od 18 do 80 lat.