Polska przygotowuje się do istotnych inwestycji w infrastrukturę drogową i kolejową, które będą spełniać zarówno cywilne, jak i wojskowe potrzeby. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zapowiedział, że budowane szlaki komunikacyjne zostaną przystosowane do transportu wojskowego, co stworzy nową jakość w polskim systemie transportowym.
INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ TRANSPORTOWĄ
Podczas jednej z ostatnich konferencji w Brukseli Malepszak podkreślił, że jednym z kluczowych celów podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej będzie zwiększenie wsparcia dla infrastruktury transportowej, w tym transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T). Te główne połączenia drogowe, kolejowe, morskie i powietrzne stanowią fundament współpracy w zakresie transportu w Unii, co staje się szczególnie istotne w kontekście globalnych wyzwań logistycznych.
WALKA Z WĄSKIMI GARDEŁAMI I KLIMATEM
Malepszak wspomniał także o konieczności eliminacji tzw. „wąskich gardeł” w systemie transportu oraz promocji transportu niskoemisyjnego, będącego jednym z priorytetów Komisji Europejskiej. Zmiany klimatyczne, które stają się coraz większym problemem, wymagają przystosowania sieci transportowych, by były bardziej odporne na ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak ubiegłoroczne powodzie, które dotknęły Polskę oraz Hiszpanię.
W przypadku infrastruktury wojskowej podkreślił, że wiele z projektów jest zróżnicowanych i rozmieszczonych po całym kraju. Przykładem jest budowa nowych linii kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), które będą mogły funkcjonować w podwójnym charakterze.
GEOGRAFICZNE WYZWANIA POLSKI
Geograficzne położenie Polski narzuca dodatkowe wyzwania, które musi ona stawić czoła, w tym wzmacnianie logistyki na flance wschodniej. W obliczu tych wszystkich zadań, Malepszak uczestniczy w zebraniu unijnych ministrów transportu, gdzie Polska ma szansę podkreślić wagę współpracy w zakresie budowy infrastruktury i wykorzystania jej do celów strategicznych.