UOKiK nałożył na firmy telekomunikacyjne kary w wysokości niemal ćwierć miliarda złotych w latach 2020-2024, z powodu naruszeń praw konsumentów, takich jak wprowadzanie w błąd oraz oferowanie niekorzystnych umów. Takie dane płyną z najnowszego raportu Polskiej Sieci Ekonomii, który prezentuje konkretne przykłady przedsiębiorstw.
Telekomunikacja w ogniu krytyki – lawina skarg i kar
Od lat najwięcej porad, jakie udzielają rzecznicy konsumentów, dotyczy branży telekomunikacyjnej, a problem ten dotyka nie tylko Polskę, lecz całą Europę. W 2017 roku skargi na działalność firm telekomunikacyjnych stanowiły ponad jedną czwartą wszystkich zgłoszeń. Konsumenci zgłaszają się z problemami w tej dziedzinie częściej niż w kwestiach związanych z usługami finansowymi czy energetycznymi.
Informacje te znajdują się w obszernym raporcie Polskiej Sieci Ekonomii, który analizuje decyzje UOKiK z lat 2020-2024 dotyczące naruszeń praw konsumentów oraz nieuczciwych praktyk w obszarze usług telekomunikacyjnych.
Milionowe kary dla wielkich graczy
W badanym okresie UOKiK nałożył łącznie kary wynoszące blisko 225 milionów złotych. Największe sankcje dotknęły wybrane przedsiębiorstwa, których szczegółowy wykaz można znaleźć w raporcie opublikowanym na stronie Polskiej Sieci Ekonomii.
Najczęściej występującym naruszeniem były niedozwolone postanowienia w umowach, które skutkowały karami na kwotę niemal 111,5 miliona złotych. Ponadto, w związku z wprowadzaniem klientów w błąd, nałożono kary przekraczające 55 milionów złotych. Swoje miejsce na liście niedozwolonych praktyk zajmowało także pobieranie płatności bez wyraźnej zgody konsumenta.
PLSE: Państwo na straży równowagi
– Regulacja rynku telekomunikacyjnego jest niezbędna, by chronić interesy wszystkich obywateli. Każdy z nas korzysta z telefonów, internetu lub telewizji i może stać się ofiarą nieuczciwych praktyk korporacji. O tę równowagę powinno dbać państwo – mówi Jan Oleszczuk-Zygmuntowski, współprzewodniczący Zarządu Polskiej Sieci Ekonomii.
Rosnąca zależność od usług telekomunikacyjnych pogłębia nierówności w relacjach między dostawcami a konsumentami.
– Firmy telekomunikacyjne często wykorzystują skomplikowany język prawniczy w przygotowywaniu umów, co w połączeniu z agresywną sprzedażą pakietów usług cyfrowych prowadzi do podejmowania przez konsumentów decyzji, które mijały się z ich rzeczywistą wolą – zwraca uwagę Maria Świetlik z Polskiej Sieci Ekonomii. – Te z pozoru drobne nieprawidłowości, jak zatajanie informacji czy dodatkowe opłaty, w skali działalności firm telekomunikacyjnych mogą mieć ogromne konsekwencje. Dlatego chcemy uświadomić społeczeństwo o tych problemach i podkreślić rolę UOKiK w ochronie naszych praw – dodaje.
W 2017 roku zanotowano pierwszy spadek liczby skarg, co UOKiK przypisuje nowym regulacjom oraz skutecznym działaniom administracyjnym. Niestety, brak aktualnych danych uniemożliwia potwierdzenie, czy sytuacja firm telekomunikacyjnych poprawiła się od 2019 roku.
Pełną treść raportu można znaleźć na stronie: Polskiej Sieci Ekonomii.
Polska Sieć Ekonomii – na rzecz zmiany
Polska Sieć Ekonomii to stowarzyszenie, w skład którego wchodzą ekonomiści, eksperci oraz osoby zaangażowane społecznie, które dążą do zmiany polityki i debaty publicznej w duchu nowej ekonomii. Organizacja promuje koncepcję ekonomii służącej społeczeństwu oraz dąży do świadomego i zrównoważonego rozwoju, podejmując tematy dotyczące polityki fiskalnej oraz sprawiedliwej transformacji społecznej.