Przewidywania GroupM wskazują na zaskakujący trend w świecie marketingu – już wkrótce połowa inwestycji w media będzie podejmowana z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a do 2028 roku liczba ta wzrośnie do dwóch trzecich wszystkich transakcji. Aż 90% profesjonalistów z branży zauważa, że AI wniesie największy wkład w marketing w nadchodzących latach. Temat możliwości, jakie niesie za sobą ta technologia, wzbudza gorące dyskusje, a zastosowania AI w reklamie zdają się nie mieć końca – obejmując nawet tradycyjne media, które zyskują nowe życie dzięki nowym innowacjom.
ROZKWIT AI W MARKETINGU
Z raportu „Gitnux Report 2024” wynika, że 84% firm zajmujących się marketingiem już wprowadza lub planuje rozwijać strategię opartą na AI. 61% marketerów postrzega ją jako kluczowy element w strategii zarządzania danymi, a 72% dostrzega w niej potencjał do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM Polska i CEE, zwraca uwagę, że AI w komunikacji marketingowej to nie tylko nowinki, ale realne narzędzie do podnoszenia jakości działań oraz koncentrowania się na aspektach strategicznych i kreatywnych.
INNOWACJE W PRAKTYCE
Sztuczna inteligencja staje się integralną częścią marketingu. Jej zastosowanie obejmuje generowanie treści, grafik oraz eksperymenty z AI Video. Wpływa na planowanie oraz zakup mediów, a także na prowadzenie badań konsumenckich, zwiększając wydajność i jakość pracy. Izabela Albrychiewicz dodaje, że największe efekty przynoszą połączenia działań człowieka z możliwościami AI, co stwarza niepowtarzalne okazje w obszarze marketingu.
PRZYKŁADY WYKORZYSTANIA
GroupM rozwija platformę WPP Open, która umożliwia współpracę z dużymi modelami językowymi i dyfuzyjnymi. Dzięki niej pracownicy mogą łatwiej edytować teksty, tłumaczyć materiały, generować obrazy, a także wspierać kreatywne procesy. Oszczędzając czas na powtarzalnych zadaniach, agenci mogą skupić się na strategii i twórczości, co w rezultacie przekłada się na lepsze wyniki biznesowe.
NARZĘDZIA I ICH WPŁYW
AI w kampaniach reklamowych zyskuje na popularności, umożliwiając precyzyjniejsze targetowanie i personalizację. Doskonałym przykładem jest kampania dla Banków Spółdzielczych BPS, w której stworzono ponad 500 spotów reklamowych, dostosowanych do lokalizacji potencjalnych klientów.
INFLUENCER MARKETING
Również w influencer marketingu AI ma do odegrania kluczową rolę, umożliwiając analizę efektywności influencerów w różnorodnych grupach odbiorców. Paweł Gala, CEO Wavemaker Polska, podkreśla, że według IAB rynek ten wzrósł z 21 miliardów dolarów do przewidywanych 24 miliardów dolarów w bieżącym roku, a do 2029 roku osiągnie wartość 56 miliardów dolarów.
NOWE TRENDY W REKLAMIE
Pod wpływem innowacji następują zmiany w tradycyjnych mediach, takich jak telewizja i outdoor. Adrian Kawecki, CEO Mindshare Polska, wskazuje na nową usługę reklamową Advanced TV oraz rozwój formatu Digital Out-of-Home (DOOH). Zmiany te przynoszą nowe możliwości mierzenia efektywności reklam i wygenerowały w tym roku szybki wzrost budżetów w tych obszarach.
INWESTYCJE I ICH ZNACZENIE
Joanna Okła, CEO EssenceMediacom Polska, zauważa, że mimo entuzjazmu dotyczącego AI, innowacje nie ograniczają się tylko do niej. Szeroko pojęty martech zyskuje na znaczeniu, a przewidywania mówią o jego podwójnym wzroście w nadchodzących latach. Klienci mają wysokie oczekiwania co do innowacyjnych rozwiązań, jednak nie zawsze łatwo je wdrożyć w praktyce, co często wynika z obaw przed ich efektywnością czy ograniczeń związanych z budżetami.
Inwestycje w AI oraz inne innowacje mają kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki. Z raportu „Wired for AI” wynika, że zastosowanie AI mogłoby przynieść korzyści odpowiadające pracy 4,9 miliona pracowników, generując dodatkową wartość produkcyjną na poziomie 90 miliardów dolarów rocznie. Z pewnością to obszar, który wymaga dalszej obserwacji, tym bardziej że przyszłość marketingu wiąże się z dynamicznymi zmianami technologicznymi.