Minister edukacji, Barbara Nowacka, zaprezentowała plany wprowadzenia do podstawy programowej wychowania fizycznego elementów związanych z obroną cywilną. Koncepcja ta zyskała mieszane opinie wśród ekspertów, którzy zastanawiają się, czy to właściwe miejsce dla takiej edukacji.
POMYSŁ MINISTERSTWA
Nowacka ogłosiła, że nowa podstawa programowa wychowania fizycznego uwzględni treści dotyczące obrony cywilnej. Przy tej okazji wskazała również na trwające rozmowy w sprawie zacieśnienia współpracy szkół z wojskiem.
WĄTPLIWOŚCI EKSPERTÓW
Waldemar Jakubowski, przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, w wypowiedzi dla PAP podkreślił, że większy nacisk na edukację dotyczącą obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w szkołach jest uzasadniony, zwłaszcza w kontekście zmieniającego się świata i nowych zagrożeń. Jednocześnie wyraził wątpliwości co do umieszczania tych treści w zakresie wychowania fizycznego. Zasugerował, że bardziej sensowne mogłoby być wprowadzenie nowego przedmiotu lub rozszerzenie istniejącego programu edukacji dla bezpieczeństwa.
KADRA I WSPÓŁPRACA Z WOJSKIEM
Jakubowski zauważył, że samo opracowanie nowych podstaw programowych to tylko pierwszy krok. Kluczowe jest ich skuteczne wdrożenie, co staje się problematyczne z uwagi na brak odpowiednio przygotowanej kadry nauczycielskiej. Zasugerował, że korzystne byłoby nawiązanie współpracy z wojskiem, choć zadał również pytanie o to, czy Wojsko Polskie dysponuje wystarczającymi zasobami kadrowymi do realizacji tego zadania.
Przewodniczący podkreślił, że bliska współpraca z organizacjami strzeleckimi, grupami rekonstrukcyjnymi oraz kołami łowieckimi mogłaby przynieść korzyści. Jednakże zastanawia się, na ile obecne kierownictwo ministerstwa jest otwarte na współpracę z tymi mniej liberalnymi środowiskami.
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
Piotr Dusza, dyrektor XVI LO im. Armii Krajowej w Tarnowie, z uznaniem ocenił propozycję ministerstwa, określając ją jako krok w dobrym kierunku. Podkreślił, że każdy przedmiot, który zwiększa świadomość zagrożeń i uczy, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jest na wagę złota. Zauważył jednak, że „naturalniej” byłoby włączyć te treści do istniejącego kursu z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Jeżeli brakuje funduszy na zwiększenie liczby godzin tego przedmiotu, pozyskiwanie wiedzy można kontynuować również podczas lekcji wychowania fizycznego.
Dodał, że obecny poziom świadomości społecznej w obszarze bezpieczeństwa jest niedostateczny, a szkoły powinny odgrywać kluczową rolę w edukacji w tym zakresie. Zwrócił uwagę, że dużo pracy pozostało do wykonania na poziomie centralnym i lokalnym, a kluczowe będzie przygotowanie kadry nauczycielskiej i skuteczne przekazywanie wiedzy.
PODSUMOWANIE PROGRAMU
Ministerstwo edukacji po pilotażu programu „Edukacja z wojskiem”, przeprowadzonym w maju 2024 roku, ogłosiło, że do inicjatywy przystąpiło ponad 3 tys. szkół, a odzew był wyraźnie pozytywny. Do tej pory odbyły się dwie edycje programu, a planowana jest trzecia wiosną bieżącego roku. Istnieje możliwość wprowadzenia zmian w programie zajęć, aby wzmocnić niektóre kluczowe obszary tematyczne oraz zwiększyć nacisk na praktyczne aspekty zajęć.
Cała sytuacja nieustannie budzi kontrowersje i emocje, a merytoryczna dyskusja na temat przyszłości edukacji w zakresie obrony cywilnej w szkołach staje się coraz bardziej palącym tematem.