W trakcie Black Friday i Cyber Monday konsumenci są zalewani tysiącami ofert, które kuszą do zakupów rozmaitych produktów. W tym ferworze promocji łatwo o utratę rozsądku i podjęcie decyzji o zakupie, która okazuje się mało korzystna. Jak temu zapobiec? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podpowiada, na co warto zwrócić uwagę w czasie przedświątecznych wyprzedaży.
BLACK FRIDAY – POCZĄTEK SEZONU ZAKUPOWEGO
Black Friday rozpoczyna okres zakupów przed Bożym Narodzeniem. Tego dnia wiele sklepów wprowadza różnorodne promocje, a niektóre z nich wydłużają godziny otwarcia. W 2024 roku Black Friday przypada na 29 listopada, a kilka dni później, 2 grudnia, obchodzony będzie Cyber Monday, skoncentrowany głównie na ofertach internetowych.
UOKiK ostrzega przed kuszącymi hasłami reklamowymi, które mogą wprowadzić w błąd. Choć sklep może chwalić się „wielką promocją”, dotyczy ona często jedynie wybranych produktów lub specyficznych marek. „Konsumenci powinni być czujni wobec chwytliwych haseł, które mają na celu zachęcić do zakupów, a niekoniecznie są okazjami” — zaznacza UOKiK w swoim poradniku.
SPRAWDŹ CENY I PORÓWNAJ OFERTY
Przed dokonaniem zakupu w trakcie Black Friday warto dokładnie sprawdzić ceny interesujących nas produktów w innych sklepach oraz na portalach internetowych. „Może się okazać, że tak naprawdę nie natrafiliśmy na wyjątkową promocję, a odpowiedni artykuł jest dostępny w podobnej cenie w wielu miejscach” — podpowiadają urzędnicy. Podkreślają również, że ceny w sklepach internetowych mogą się różnić od tych w placówkach stacjonarnych, co jest zupełnie zgodne z prawem. “Jeśli kupujesz online, obowiązuje cena widoczna na stronie; w sklepie stacjonarnym – ta z etykiety lub metki” — informuje UOKiK.
ZAKUPY W SKLEPACH STACJONARNYCH
Szukając promocji w sklepach stacjonarnych, należy upewnić się, że cena na metce zgadza się z tą na rachunku. Jeśli ceny się różnią, konsument ma prawo zakupić produkt po cenie z metki lub ubiegać się o zwrot różnicy.
A co w sytuacji, gdy podczas Black Friday kupimy produkt w atrakcyjnej cenie, a sprzedawca anuluje nasze zamówienie? Prawo stoi po stronie kupującego. „Sklep może zaplanować na akcję promocyjną ograniczoną ilość towaru, ale jeżeli konsument skutecznie złożył zamówienie i sprzedawca je przyjął, ten ostatni ma obowiązek zrealizować transakcję” — przypomina UOKiK. Kluczowe jest domaganie się realizacji zamówienia, nawet jeśli cena towaru uległa zmianie.
KUPUJĄC ZA GRANICĄ, UWAŻAJ NA DODATKOWE KOSZTY
Robiąc zakupy w zagranicznych sklepach, trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami, takimi jak wyższe opłaty za dostawę, a w przypadku towarów spoza Unii Europejskiej — cłem oraz podatkiem VAT. „Sklepy muszą jasno informować klientów o wszelkich dodatkowych opłatach związanych z zakupami. Czasem te informacje znajdują się w regulaminie — zapoznaj się z nim przed dokonaniem zakupu” — zaleca UOKiK.
ZWRACAJ UWAGĘ NA CENĘ JEDNOSTKOWĄ
Podczas zakupów w czasie Black Friday i Cyber Monday warto zwrócić szczególną uwagę na cenę jednostkową, czyli koszt za określoną jednostkę miary (np. litr, kilogram czy sztukę). “Nie zawsze promocja cenowa decyduje o atrakcyjności oferty — czasem kluczowym czynnikiem jest gramatura produktu” — podkreśla UOKiK.
Pamiętając o tych radach, możesz z większą pewnością podejmować decyzje zakupowe podczas szaleństwa przedświątecznych wyprzedaży!