Posiadacze biletów na sobotnie podróże czeskimi kolejami powinni nastawić się na duże opóźnienia. Awaria systemu sygnalizacyjnego spowodowała poważne zakłócenia w komunikacji. Utrudnienia dotyczą zarówno połączeń regionalnych, jak i pociągów dalekobieżnych.
Paraliż czeskiego transportu kolejowego
W sobotę rano wystąpiła awaria systemu sygnalizacyjnego ETCS, co doprowadziło do paraliżu kolei w Czechach. Rzecznik straży pożarnej, Martin Kavka, podał, iż problemem jest niedziałający sygnał GSM-R, którego awaria jest odpowiedzialnością zewnętrznego dostawcy usług.
Przywrócenie wcześniejszego systemu
Czeska kolej zaczęła wdrażać nowy system sygnalizacyjny na początku stycznia. Obecnie obejmuje on kluczowe trasy, takie jak Česká Třebová-Ołomuniec-Przerów, Brzecław-Bohumín, Česká Třebová-Brzecław oraz Praga-Běchovice-Česká Třebová. W wyniku awarii wszystkie pociągi na tych liniach musiały wstrzymać kursowanie. W celu wznowienia połączeń czeska kolej zdecydowała się przywrócić wcześniej stosowany system sygnalizacyjny. Kavka oznajmił, że pociągi już ponownie ruszają, a zewnętrzny dostawca intensywnie pracuje nad przywróceniem sygnału GSM-R.
Opóźnienia i ograniczenia prędkości
Media czeskie ostrzegają pasażerów, że niektóre pociągi mogą mieć nawet godzinne opóźnienia, a ich prędkość nie będzie przekraczać 100 km/h. Ważne jest, aby zauważyć, że problemy dotyczą wyłącznie linii z systemem ETCS, podczas gdy pozostałe połączenia odbywają się bez zakłóceń.
Informacje dla podróżnych
Czeska kolej apeluje do pasażerów o śledzenie informacji zamieszczanych na stronie internetowej oraz w aplikacji, gdzie na bieżąco będą publikowane aktualne komunikaty dotyczące sytuacji. ETCS to nowoczesny system sygnalizacyjny, który ma na celu interwencję w przypadku potencjalnych zagrożeń, takich jak błąd maszynisty, aby uniknąć kolizji.
Plany rozwoju systemu
Ministerstwo Transportu Czech systematycznie modernizuje infrastrukturę, implementując ETCS na kolejnych odcinkach. Planowane inwestycje obejmują 4000 km za kwotę około 32 miliardów koron. Do 2030 roku przewiduje się wprowadzenie tego systemu na wszystkich krajowych trasach Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Źródło/foto: Polsat News