Niemiecki producent opon samochodowych, firma Continental, ogłosiła plany zwolnień i zamknięcia zakładu w Norymberdze. Do końca 2026 roku Continental zamierza zlikwidować około 3 tys. miejsc pracy w obszarze badań i rozwoju, z czego niemal połowa cięć będzie miała miejsce w Niemczech.
TRUDNA SYTUACJA W PRZEMYŚLE MOTORYZACYJNYM
Decyzje te są reakcją na skomplikowaną sytuację, która panuje w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym. Rzecznik Continental przyznał, że firma, pomimo wcześniejszych redukcji, nie zrealizuje zakładanych celów finansowych z powodu napiętej sytuacji rynkowej.
KONTYNUACJA TRENDU ZWOLNIEŃ
To już kolejna tura zwolnień w Continental. Rok temu firma ogłosiła redukcję o ponad 7 tys. etatów w sektorze motoryzacyjnym, w ramach programu oszczędnościowego. Obecnie Continental zapewnia, że będzie starać się przeprowadzić te zmiany w sposób jak najbardziej odpowiedzialny społecznie, głównie poprzez nieprzedłużanie umów oraz umożliwienie pracownikom odejścia w naturalny sposób.
ZANIEPOKOJENIE PRACOWNIKÓW
Przedstawiciele pracowników ostro krytykują te działania. Michael Iglhaut, przewodniczący Generalnej Rady Zakładowej Continental, wyraził głębokie zaniepokojenie możliwością „kompleksowej restrukturyzacji” w wyniku znaczących cięć w działach badań i rozwoju motoryzacji. Podkreślił, że „redukcja zatrudnienia oraz oszczędności za wszelką cenę” nie stanowią zrównoważonej strategii przyszłości, a „celowe osłabianie niemieckich zakładów” szkodzi całemu sektorowi motoryzacyjnemu, który Continental planuje usamodzielnić w bieżącym roku.
PLANY I ICH REALIZACJA
Plan restrukturyzacji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez akcjonariuszy na najbliższym walnym zgromadzeniu. Interesująca jest historia firmy, która powstała w 1871 roku w Hanowerze jako Continental-Caoutchouc und Gutta-Percha Compagnie. Początkowo zajmowała się produkcją wyrobów z gumy miękkiej, materiałów gumowych oraz opon do powozów i rowerów, zdobywając szybko światowe uznanie. Już w 1901 roku samochód Mercedes-Daimler, uzbrojony w opony Continental, zwyciężył w wyścigu Nicea-Salon-Nicea, a w 1904 roku firma zaprezentowała jako pierwsza na świecie opony z rzeźbionym bieżnikiem. W 1955 roku Continental wprowadził na rynek pierwsze niemieckie opony bezdętkowe do samochodów osobowych.
Historia firmy przypomina nieco dzisiaj, gdy staje przed kolejnymi wyzwaniami. Jak na ironię, jedna z ikon niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego stawia pytanie: czy innowacje i oszczędności mogą iść w jedną parę, czy jednak nieuchronnie prowadzą do zagrożenia dla miejsc pracy?