Dzisiaj jest 22 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Polacy o mediach publicznych: Jakie są oceny TVP i Polskiego Radia po ostatnich zmianach?

Ponad rok po wprowadzeniu zmian w mediach publicznych, niemal każde drugie polskie serce bije w rytm pozytywnej oceny rzetelności oraz jakości Telewizji Polskiej i Polskiego Radia – tak wynika z sondażu przeprowadzonego przez United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski. Zbadano opinie społeczeństwa, które ujawniły, że 50,5 procent ankietowanych ma dobre zdanie o telewizyjnej i radiowej ofercie publicznej.

Zmiany w Mediach Publicznych

Po przejęciu władzy przez rząd Donalda Tuska na czołowych stanowiskach w telewizji i radiu zaszły istotne zmiany. Wydarzenia te towarzyszyła rotacja wśród dziennikarzy, którzy niejednokrotnie przenosili się do konkurencyjnych stacji, takich jak Telewizja Republika czy WPolsce24.

Sondaż United Surveys

W ramach badania, respondenci zostali zapytani o swoje opinie na temat zmian, jakie miały miejsce w mediach publicznych. Pozytywne oceny wyraziło 50,5 procent uczestników badania. Wśród nich 15,1 procent oznaczyło odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”, a 35,4 procent zadeklarowało ocenę umiarkowanie pozytywną.

Na negatywne wrażenia związane z nowością w mediach publicznych wskazało 29,7 procent badanych. W tej grupie 16,2 procent wybrało „raczej negatywnie”, a 13,5 procent zaznaczyło „zdecydowanie negatywnie”. Natomiast 19,8 procent nie miało zdania na ten temat.

Opinie Niezależnych Wyborców

Osoby, które nie identyfikują się z żadnym ugrupowaniem politycznym, mają zróżnicowane poglądy na temat zmian w mediach publicznych. W tej grupie 42 procent respondentów oceniło te zmiany pozytywnie, przy czym 2 procent wskazało na „zdecydowanie pozytywną” opinię, a 40 procent na „umiarkowanie pozytywną”. Negatywnie oceniło zmiany 39 procent uczestników, w tym 37 procent jako „raczej negatywnie”, a 2 procent jako „zdecydowanie negatywnie”. 19 procent niezdecydowanych wskazuje na niepewność.

Feedback Sympatyków Koalicji Rządzącej

Sympatycy rządowej koalicji (KO, Trzecia Droga, Lewica) w zdecydowanej większości chwalą działalność mediów publicznych po przeprowadzonych zmianach. Aż 76 procent z tej grupy wyraża pozytywną opinię na ten temat, z czego 30 procent opowiedziało się za odpowiedzią „zdecydowanie pozytywnie”, a 46 procent za „raczej dobrze”. Tylko 5 procent ma zdanie negatywne, przy czym wszyscy wskazali na opcję „raczej negatywnie”, a 19 procent nie ma wyrobionej opinii.

Zdecydowany Negatyw w Opozycji

W zupełnie przeciwnym tonie są głosy sympatyków opozycji (PiS i Konfederacja). W tej grupie aż 60 procent ocenia zmiany w mediach publicznych negatywnie – 38 procent wyraziło opinię zdecydowanie negatywną, a 22 procent umiarkowanie negatywną. Pozytywne oceny deklaruje jedynie 18 procent, wszyscy z tej grupy wskazują na „raczej pozytywnie”, a 22 procent to osoby niezdecydowane w kwestii oceny mediów publicznych.

Jak widać, zmiany w mediach publicznych budzą skrajne reakcje w społeczeństwie. Rządzący i ich zwolennicy widzą w tym nowy porządek, natomiast opozycja – nieunikniony regres. Jak twierdzą niektórzy komentatorzy, najważniejsze pozostaje pytanie, w jakim kierunku podążą media publiczne i czy będą potrafiły pogodzić rosnące oczekiwania społeczeństwa z ich misją i rolą w zdemokratyzowanym społeczeństwie.

Źródło/foto: Onet.pl Grand Warszawski / Shutterstock.

O autorze:

Remigiusz Buczek

Piszę tu i tam, a bardziej tu. Zainteresowania to sport, polityka, nowe technologie.
Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie