Dzisiaj jest 10 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Opinie Polaków o mediach publicznych: co myślą o TVP i Polskim Radiu? [sondaż]

Ponad rok po wprowadzeniu reorganizacji w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu, wyniki sondażu przeprowadzonego przez United Surveys dla Wirtualnej Polski pokazują, że połowa Polaków ocenia rzetelność i jakość mediów publicznych w sposób pozytywny. Z badania wynika, że 50,5 proc. respondentów przyznało mediom publicznym dobre noty.

Zmiany w mediach publicznych po przejęciu władzy przez rząd Donalda Tuska

Objęcie rządów przez Donalda Tuska przyniosło istotne zmiany na najwyższych stanowiskach w mediach publicznych. Wprowadzono rotacje wśród dziennikarzy w TVP i Polskim Radiu, co skutkowało migracją wielu pracowników do Telewizji Republika oraz WPolsce24.

Ocena mediów publicznych według respondentów

W przeprowadzonym sondażu zapytano Polaków o ich ocenę rzetelności i jakości mediów publicznych po zmianach. Pozytywne zdanie na ich temat wyraziło 50,5 proc. badanych, przy czym 15,1 proc. zadeklarowało oceny „zdecydowanie pozytywnie”, a 35,4 proc. – „umiarkowanie pozytywnie”. W negatywnym świetle media te widzi 29,7 proc. uczestników badania: 16,2 proc. oceniło je „raczej negatywnie”, a 13,5 proc. – „zdecydowanie negatywnie”. Z kolei 19,8 proc. osób zadeklarowało brak zdania w tej kwestii.

Opinie osób neutralnych politycznie

Osoby, które nie identyfikują się z żadnym ugrupowaniem politycznym, nie mają jednoznacznej oceny. W tej grupie 42 proc. badanych pozytywnie ocenia zmiany, z czego jedynie 2 proc. wybrało odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”. Warto jednak zauważyć, że 39 proc. wyraziło opinię negatywną, w tym 37 proc. oceniło zmiany „raczej negatywnie”. 19 proc. neutralnych wyborców to osoby niezdecydowane.

Sympatycy obecnej koalicji rządzącej

Wśród zwolenników koalicji rządzącej, w skład której wchodzą KO, Trzecia Droga i Lewica, przeważa pozytywna ocena mediów publicznych po wprowadzonych zmianach. Aż 76 proc. z tej grupy wypowiada się na ich temat korzystnie, z czego 30 proc. zadeklarowało ocenę „zdecydowanie pozytywnie”. Tylko 5 proc. sympatyków koalicji ma negatywną opinię, a 19 proc. nie ma zdania.

Przeciwne nastroje wśród zwolenników opozycji

Warto zauważyć odwrotny trend wśród sympatyków opozycji, czyli PiS i Konfederacji. Aż 60 proc. z nich ocenia zmiany w mediach publicznych negatywnie – 38 proc. z tej grupy zdecydowanie negatywnie, a 22 proc. umiarkowanie negatywnie. Pozytywną opinię wyraża jedynie 18 proc. zwolenników opozycji, a 22 proc. osób jest niezdecydowanych.

Tak więc, po ponad roku od wprowadzenia zmian w mediach publicznych, opinie Polaków są podzielone, a kontekst polityczny wyraźnie wpływa na postrzeganie tych instytucji.

O autorze:

Remigiusz Buczek

Piszę tu i tam, a bardziej tu. Zainteresowania to sport, polityka, nowe technologie.
Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie