Ponad rok po wprowadzeniu reorganizacji w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu, wyniki sondażu przeprowadzonego przez United Surveys dla Wirtualnej Polski pokazują, że połowa Polaków ocenia rzetelność i jakość mediów publicznych w sposób pozytywny. Z badania wynika, że 50,5 proc. respondentów przyznało mediom publicznym dobre noty.
Zmiany w mediach publicznych po przejęciu władzy przez rząd Donalda Tuska
Objęcie rządów przez Donalda Tuska przyniosło istotne zmiany na najwyższych stanowiskach w mediach publicznych. Wprowadzono rotacje wśród dziennikarzy w TVP i Polskim Radiu, co skutkowało migracją wielu pracowników do Telewizji Republika oraz WPolsce24.
Ocena mediów publicznych według respondentów
W przeprowadzonym sondażu zapytano Polaków o ich ocenę rzetelności i jakości mediów publicznych po zmianach. Pozytywne zdanie na ich temat wyraziło 50,5 proc. badanych, przy czym 15,1 proc. zadeklarowało oceny „zdecydowanie pozytywnie”, a 35,4 proc. – „umiarkowanie pozytywnie”. W negatywnym świetle media te widzi 29,7 proc. uczestników badania: 16,2 proc. oceniło je „raczej negatywnie”, a 13,5 proc. – „zdecydowanie negatywnie”. Z kolei 19,8 proc. osób zadeklarowało brak zdania w tej kwestii.
Opinie osób neutralnych politycznie
Osoby, które nie identyfikują się z żadnym ugrupowaniem politycznym, nie mają jednoznacznej oceny. W tej grupie 42 proc. badanych pozytywnie ocenia zmiany, z czego jedynie 2 proc. wybrało odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”. Warto jednak zauważyć, że 39 proc. wyraziło opinię negatywną, w tym 37 proc. oceniło zmiany „raczej negatywnie”. 19 proc. neutralnych wyborców to osoby niezdecydowane.
Sympatycy obecnej koalicji rządzącej
Wśród zwolenników koalicji rządzącej, w skład której wchodzą KO, Trzecia Droga i Lewica, przeważa pozytywna ocena mediów publicznych po wprowadzonych zmianach. Aż 76 proc. z tej grupy wypowiada się na ich temat korzystnie, z czego 30 proc. zadeklarowało ocenę „zdecydowanie pozytywnie”. Tylko 5 proc. sympatyków koalicji ma negatywną opinię, a 19 proc. nie ma zdania.
Przeciwne nastroje wśród zwolenników opozycji
Warto zauważyć odwrotny trend wśród sympatyków opozycji, czyli PiS i Konfederacji. Aż 60 proc. z nich ocenia zmiany w mediach publicznych negatywnie – 38 proc. z tej grupy zdecydowanie negatywnie, a 22 proc. umiarkowanie negatywnie. Pozytywną opinię wyraża jedynie 18 proc. zwolenników opozycji, a 22 proc. osób jest niezdecydowanych.
Tak więc, po ponad roku od wprowadzenia zmian w mediach publicznych, opinie Polaków są podzielone, a kontekst polityczny wyraźnie wpływa na postrzeganie tych instytucji.