Ponad rok po wprowadzeniu zmian w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu, połowa Polaków ocenia rzetelność i jakość mediów publicznych w sposób pozytywny. Z sondażu przeprowadzonego przez United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski wynika, że 50,5 proc. badanych przyznało mediom publicznym dobre oceny.
Zmiany w Mediach Publicznych
W miarę jak władze kraju przejął rząd Donalda Tuska, nastąpiły istotne zmiany na najwyższych szczeblach mediów publicznych. Ogromna rotacja dotknęła także dziennikarzy w Telewizji Polskiej oraz Polskim Radiu. W wyniku tych przekształceń, wielu dotychczasowych pracowników zdecydowało się na przejście do takich stacji jak Telewizja Republika czy WPolsce24.
Opinie Polaków na Temat Mediów Publicznych
W badaniu zapytano Polaków o ich postrzeganie mediów publicznych po tych zmianach. Pozytywną ocenę wystawiło 50,5 proc. uczestników, z czego 15,1 proc. zdecydowanie stanęło po stronie mediów, a 35,4 proc. oceniło je umiarkowanie dobrze. Z drugiej strony, 29,7 proc. badanych miało negatywne zdanie na ich temat. Wśród nich, 16,2 proc. odpowiedziało „raczej negatywnie”, a 13,5 proc. zdecydowanie się do tego odnosiło. Ostatecznie, 19,8 proc. uczestników nie miało zdania na ten temat.
Opinie Niezależnych Respondentów
Osoby, które nie identyfikują się z żadnym ugrupowaniem politycznym, mają podzielone opinie. W tej grupie 42 proc. ocenia zmiany w mediach pozytywnie, przy czym jedynie 2 proc. uznało je za zdecydowanie pozytywne, a 40 proc. za umiarkowanie pozytywne. Zalet zmian nie dostrzega 39 proc. respondentów, w tym 37 proc. wybrało opcję „raczej negatywnie”, a 2 proc. „zdecydowanie negatywnie”. Grupa niezdecydowanych wyniosła w tej kategorii 19 proc.
Postawy Wspierających Obecną Koalicję
Znacznie lepiej zmiany oceniają sympatycy obecnej koalicji rządzącej (PO, Trzecia Droga, Lewica), z których aż 76 proc. wyraża pozytywne zdanie na temat mediów publicznych po zmianach. W ich gronie 30 proc. wskazuje odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”, a 46 proc. ocenia działalność mediów raczej dobrze. Negatywnie ocenia je jedynie 5 proc. tej grupy, wszyscy wskazali na „raczej negatywnie”. Z kolei, 19 proc. nie ma zdania.
Krytyczne Nastroje wśród Sympatyków Opozycji
W przeciwieństwie do zwolenników rządzącej koalicji, sympatycy opozycji (PiS i Konfederacja) dostrzegają negatywne skutki zmian w mediach publicznych. Aż 60 proc. z nich ocenia te przekształcenia krytycznie, z czego 38 proc. wyraziło zdecydowanie negatywną opinię, a 22 proc. umiarkowanie negatywną. Zaledwie 18 proc. sympatyków opozycji ocenia działania mediów pozytywnie, przy tym wszyscy wskazali odpowiedź „raczej pozytywnie”. Niezdecydowanych jest w tej grupie 22 proc.
Jak widać, opinie na temat mediów publicznych są silnie uzależnione od przynależności politycznej, co nie jest zaskoczeniem w obecnym, napiętym klimacie społecznym. Medialna rzeczywistość w Polsce wydaje się być areną niekończących się sporów i kontrowersji.
Źródło/foto: Onet.pl Grand Warszawski / Shutterstock