Po ponad roku od wprowadzenia zmian w Telewizji Polskiej oraz Polskim Radiu, wyniki sondażu przeprowadzonego przez United Surveys dla Wirtualnej Polski pokazują, że połowa Polaków ocenia rzetelność i jakość mediów publicznych pozytywnie. Aż 50,5 proc. uczestników badania przyznało mediom publicznym dobre noty, co może zaskakiwać w kontekście dotychczasowych kontrowersji.
Zmiany w Mediach Publicznych
Po objęciu rządów przez koalicję Donalda Tuska, doszło do istotnych przetasowań na najwyższych szczeblach w mediach publicznych. Zmiany te wiązały się z rotacją dziennikarzy w TVP oraz Polskim Radiu, z których wielu przeniosło się do konkurencyjnych stacji, takich jak Telewizja Republika czy WPolsce24. Ruchy kadrowe budzą pytania o stabilność i kierunek medialnej polityki rządu.
Opinie Polaków na Temat Mediów Publicznych
W badaniu zapytano respondenci o ich postrzeganie mediów publicznych po wprowadzonych zmianach. 50,5 proc. badanych udzieliło pozytywnej odpowiedzi, z czego 15,1 proc. oceniło je „zdecydowanie pozytywnie”, a 35,4 proc. „umiarkowanie pozytywnie”. Z drugiej strony, 29,7 proc. uczestników uznało działania mediów za negatywne, w tym 16,2 proc. za „raczej negatywne”, a 13,5 proc. za „zdecydowanie negatywne”. Co ciekawe, 19,8 proc. nie miało zdania na ten temat.
Podziały Polityczne w Opinie o Mediach
Osoby nieprzypisane do żadnego ugrupowania politycznego wykazują silne podziały w ocenach. W tej grupie 42 proc. pozytywnie oceniło zmiany w mediach publicznych, z zaledwie 2 proc. przyznających się do oceny „zdecydowanie pozytywnej”. Sprzeciw wyraziło 39 proc., a 19 proc. pozostaje w stanie niepewności.
Sympatycy rządzącej koalicji (KO, Trzecia Droga, Lewica) są znacznie bardziej zadowoleni – aż 76 proc. z nich ocenia działalność mediów publicznych pozytywnie. Spośród tej liczby 30 proc. wybrało odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”, a zaledwie 5 proc. miało zdanie krytyczne. Grupą o przeciwnym stanowisku są zwolennicy opozycji (PiS i Konfederacja), wśród których 60 proc. wyraża negatywną ocenę, z czego 38 proc. wybiera opcję „zdecydowanie negatywnie”.
Podsumowanie i Wnioski
Wyniki sondażu pokazują, jak głęboko podzielona jest opinia publiczna na temat mediów po zmianach wprowadzonych przez rząd Donalda Tuska. Ostatecznym pytaniem pozostaje: czy zmiany te są jedynie krótkotrwałym efektem wietrzenia kadr, czy rzeczywistym krokiem w kierunku poprawy jakości mediów publicznych? I czy w obliczu tak wyraźnych różnic w ocenach uda się zbudować w Polsce zdecydowanie bardziej spójną debatę publiczną?
Źródło: Onet.pl