Ponad rok po wprowadzeniu zmian w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu, prawie połowa Polaków ocenia rzetelność oraz jakość mediów publicznych w sposób pozytywny. Wynika to z sondażu przeprowadzonego przez United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski, w którym 50,5 proc. ankietowanych wystawiło mediom publicznym dobre oceny.
Zmiany w zarządzaniu mediami publicznymi
Po objęciu władzy przez rząd Donalda Tuska nastąpiły istotne zmiany na szczycie struktur mediów publicznych. W wyniku tych przekształceń obserwowano także rotację dziennikarzy, którzy migrowali do Telewizji Republika oraz telewizji WPolsce24.
Opinie o mediach publicznych
Pytając respondentów o ich odczucia dotyczące rzetelności i jakości mediów publicznych po wprowadzeniu zmian, sondaż ujawnił, że 50,5 proc. wypełniających ankietę ma pozytywną opinię. Wśród nich 15,1 proc. zaznaczyło „zdecydowanie pozytywnie”, natomiast 35,4 proc. oceniło media jako umiarkowanie dobre.
Negatywnie o działaniach nowej ekipy medialnej wypowiedziało się 29,7 proc. ankietowanych, z tego 16,2 proc. zaznaczyło opcję „raczej negatywnie”, a 13,5 proc. wskazało odpowiedź „zdecydowanie negatywnie”. Brak jednoznacznej opinii wyraziło 19,8 proc. uczestników badania.
Podziały wśród obywateli
Osoby, które nie identyfikują się z żadną partią polityczną, są podzielone w ocenie zmian w mediach publicznych. W tej grupie 42 proc. badanych oceniło je pozytywnie – z czego tylko 2 proc. wskazało odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”, a 40 proc. wybrało opcję umiarkowanie pozytywną. 39 proc. wyraziło negatywną opinię, przy czym 37 proc. skłoniło się do opcji „raczej negatywnie”, a 2 proc. do „zdecydowanie negatywnie”. Niezdecydowanych w tej grupie jest 19 proc.
Społeczność sympatyków rządu i opozycji
Sympatycy obecnej koalicji rządzącej (KO, Trzecia Droga, Lewica) w przeważającej mierze wysoko oceniają działania mediów publicznych po zmianach – aż 76 proc. z nich wyraża pozytywne opinie. W tej grupie 30 proc. wskazało odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”, podczas gdy 46 proc. oceniło media jako raczej dobre. Negatywne zdanie na temat mediów ma tylko 5 proc., a wszyscy z tej grupy zaznaczyli opcję „raczej negatywnie”. Niezdecydowanych jest 19 proc. tej grupy.
Z kolei wśród zwolenników opozycji (PiS i Konfederacja) sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Aż 60 proc. z tej grupy ocenia zmiany w mediach publicznych negatywnie – 38 proc. wyraziło zdanie zdecydowanie negatywne, a 22 proc. umiarkowanie negatywne. Pozytywne opinie można znaleźć tylko u 18 proc. sympatyków opozycji, z których wszyscy wskazali odpowiedź „raczej pozytywnie”. W tej grupie 22 proc. to osoby niezdecydowane.
Te różnice w ocenach pokazują, jak silnie media publiczne zahaczają o politykę i przedstawiają realny obraz podziałów w społeczeństwie. Sondaż wskazuje na głęboko zakorzenione emocje i różnice w postrzeganiu rzeczywistości wśród Polaków. Warto jednak pamiętać, że media są po to, by informować i łączyć obywateli, a nie dzielić ich.
Źródło/foto: Onet.pl Grand Warszawski / Shutterstock