Dzisiaj jest 27 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

„Oburzenie ukraińskich przewoźników na surowe kary za błędy”

Władze Ukrainy wystosowały apel do polskich ministerstw oraz Komisji Europejskiej w związku z doniesieniami ukraińskich przewoźników drogowych, którzy zgłaszają przypadki nakładania na nich kar finansowych za drobne uchybienia podczas transportu przez Polskę. Zgodnie z informacjami, sankcje mogą sięgać 12 tysięcy złotych, co stanowi około 120 tysięcy hrywien. Wiceminister rozwoju Ukrainy, Serhij Derkacz, wyraził swoje oczekiwanie dotyczące reakcji na te incydenty, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

WNIOSEK O INTERWENCJĘ

Ministerstwo rozwoju Ukrainy zwróciło się do polskich resortów finansów i infrastruktury, a także do Komisji Europejskiej w związku z obawami ukraińskich przewoźników o dotkliwe kary nakładane za niewielkie błędy. Jak podaje agencja Interfax-Ukraina, wprowadzenie obowiązku rejestracji przewoźników z krajów spoza Unii Europejskiej w systemie SENT/RMPD, który zaczął obowiązywać od 1 listopada 2024 roku, miało na celu uproszczenie procedur, ale w praktyce przysparza problemy ukraińskim przewoźnikom.

KARY ZA DROBNE NARUSZENIA

Jak informują ukraińscy przewoźnicy, karani są oni za drobne uchybienia, takie jak brak trójkąta odblaskowego czy brak sygnału GPS na krótkim odcinku drogi. Maksymalna kara wynosi 12 tysięcy złotych, co w przeliczeniu na hrywiny daje około 120 tysięcy. Wiceminister Derkacz podkreślił, że celem systemu SENT/RMPD jest zwalczanie kabotażu, czyli przewozu ładunków pomiędzy punktami w kraju członkowskim UE, co realizowane jest z terytorium innego państwa.

NOWE PRZEPISY I ICH CELE

W połowie października ubiegłego roku prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy dotyczącej delegowania kierowców, która zyskała na znaczeniu w kontekście kontroli przewoźników spoza UE. Wdrażane regulacje miały na celu wzmocnienie rynku transportowego w Polsce oraz ograniczenie nieuczciwej konkurencji.

FUNKCJA SYSTEMU SENT

SENT, czyli System Elektronicznego Nadzoru Transportu, jest używany przez Krajową Administrację Skarbową do monitorowania przewozu towarów wrażliwych, takich jak paliwa i wyrób medyczny. System ten pozwala na bieżąco śledzić transport towarów, zarówno rozpoczynających się, jak i kończących na terytorium Polski, jak i poza jej granicami.

Wiceminister Derkacz podkreśla, że Ukraina oczekuje konstruktywnej reakcji ze strony Polski, a także planuje zorganizowanie spotkania z polskimi władzami, aby szczegółowo omówić problemy związane z nowymi regulacjami. Zarówno ukraińscy przewoźnicy, jak i Ministerstwo Rozwoju Ukrainy mają nadzieję na rozwiązanie tych trudności, które mogą wpływać na współpracę między krajami.

Źródło/foto: Polsat News

Polsat News
O autorze:

Remigiusz Buczek

Piszę tu i tam, a bardziej tu. Zainteresowania to sport, polityka, nowe technologie.
Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie