Stadler Polska, w ramach konsorcjum z Siemens Mobility oraz Alstom Polska, planuje produkcję piętrowych wagonów dla PKP Intercity. Spółka ujawnia wyniki przetargu ogłoszonego w październiku, dotyczącego zakupu 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z 30-letnim okresem utrzymania. Dodatkowo istnieje możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów.
Wartość i typy pojazdów
Całkowita wartość zamówienia wynosi niemal 10 miliardów złotych brutto. Jak informuje portal RynekKolejowy.pl, Stadler może oferować składy typu Kiss, montowane w Siedlcach, podczas gdy Siemens ma w planach dostarczenie pociągów Desiro HC, a Alstom – Coradię Max, produkowaną w Chorzowie.
Wzrastające zapotrzebowanie na komfort
PKP Intercity dostrzega rosnące zainteresowanie podróżami dalekobieżnymi. Aby móc konkurować z innymi przewoźnikami, firma potrzebuje nowoczesnych pojazdów, które pomieszczą minimum 500 pasażerów i zapewnią wygodną oraz szybką podróż. Pociągi mają osiągać prędkość minimalną 200 km/h.
Przyszłość z dodatkowymi zamówieniami
Wartość podstawowego zamówienia prawie 10 miliardów złotych brutto obejmuje 55% przeznaczone na zakup nowoczesnego taboru. Zamówienie z opcją na dodatkowe 30 pojazdów wyniesie blisko 17 miliardów złotych brutto. Odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego planowany jest nie później niż 77 miesięcy od podpisania umowy.
Wysoki komfort podróży
W nowych piętrowych pojazdach pasażerowie skorzystają z wygodnych, wysuwanych foteli, WiFi, gniazdek elektrycznych oraz USB. Komfort podróży zapewni także nowoczesna klimatyzacja. Bezpieczeństwo zapewni system wykrywania pożaru oraz monitoring wizyjny w całych pociągach.
Udogodnienia na pokładzie
Nowe wagony będą mieć część klasy 1 i 2, strefę ciszy oraz przestrzeń dla dzieci. W pociągach zainstalowane zostaną maszyny vendingowe i wyznaczona zostanie strefa do spożywania posiłków. Dodatkowo, przewidziano miejsca na rowery oraz dużą bagaż, z możliwością ich zabezpieczenia.
Linie i trasy
Pojazdy będą wykorzystywane w kategorii ekonomicznej i obsłużą popularne trasy, w tym połączenia z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku oraz Terespola.
W dobie rosnącego zainteresowania podróżami koleją, ten ambitny projekt może przyczynić się do poprawy komfortu i efektywności transportu dalekobieżnego w Polsce. Czas pokaże, jak nowoczesny tabor zaspokoi potrzeby rosnącej liczby pasażerów.