Do 10 stycznia 2025 roku mieszkańcy Krakowa mają możliwość zgłaszania uwag do projektu Strefy Czystego Transportu (SCT). Zarząd Transportu Publicznego postanowił przedłużyć konsultacje, aby dać mieszkańcom szansę na zapoznanie się z nowymi propozycjami, które miasto przedstawiło w ostatnim czasie.
Konsultacje w pełnym rozkwicie
Od 19 listopada mieszkańcy mogli wypełniać ankietę prekonsultacyjną, natomiast 29 listopada rozpoczęły się właściwe konsultacje społeczne. Dzięki tym działaniom, miasto opracowało i zaprezentowało nowy projekt zasad funkcjonowania SCT, która ma zacząć obowiązywać w Krakowie od 1 lipca 2025 roku. Strefa ta będzie dotyczyć wyłącznie pojazdów przyjezdnych. Mieszkańcy Krakowa, którzy płacą tutaj podatki, będą mieli zastosowanie specjalne zasady. Niezależnie od technicznych wymogów SCT, krakowianie będą mogli poruszać się swoimi samochodami po mieście bez żadnych ograniczeń do 1 lipca 2030 roku.
Zasady dla samochodów spoza Krakowa
Pojazdy z zewnątrz, które nie spełnią wymogów, będą miały do 30 czerwca 2028 roku okres przejściowy. W tym czasie, wjazd takich aut będzie możliwy po uiszczeniu opłaty emisyjnej, wynoszącej 2,50 zł za godzinę, 20 zł za dzień lub 500 zł za miesiąc. Dla samochodów osobowych z silnikiem benzynowym (w tym LPG) wymagany będzie co najmniej rok produkcji 2005 albo norma emisji Euro 4. W przypadku diesli minimum to rok 2014 lub norma Euro 6. Po 1 lipca 2030 roku wymagania dla diesli zostaną zaostrzone – będzie to co najmniej rok produkcji 2018 lub norma emisji Euro 6dT.
Obszar objęty nową strefą
Zgodnie z planem, SCT ma obejmować niemal całe miasto, z wyjątkiem terenów na wschód od drogi ekspresowej S7 oraz kluczowych łączników takich jak ul. Zakopiańska, al. 29 Listopada czy ul. Wielicka. Taki krok ma na celu zapewnienie dostępu do istotnych miejsc, takich jak szpitale czy parkingi Park&Ride. Przesunięcie granic strefy to kompromis, który ma zminimalizować utrudnienia, przy jednoczesnym dążeniu do poprawy jakości powietrza w mieście.
Wyjątkowe sytuacje i zwolnienia
Projekt przewiduje również szczególne przypadki. Pojazdy zabytkowe będą mogły wjeżdżać do SCT przez maksymalnie 50 dni w roku. Do 30 czerwca 2028 roku przewidziano wyłączenia dla niektórych organizacji non-profit działających w Krakowie oraz dla służbowych samochodów instytucji państwowych. Co więcej, pojazdy z kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnościami będą zwolnione z wymagań dotyczących SCT.
Konsultacje wciąż trwają
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przypomina o przedłużeniu procesu konsultacyjnego do 10 stycznia. Mieszkańcy mają możliwość udziału w otwartym spotkaniu, które odbędzie się 9 stycznia 2025 roku o godzinie 17.00 w połączonych salach Lea i Kupieckiej Urzędu Miasta Krakowa. Temat Strefy Czystego Transportu z pewnością wzbudza emocje, a opinie mieszkańców są niezbędne, by dostosować projekt do ich potrzeb i oczekiwań. To od zaangażowania krakowian zależy, jaka przyszłość czeka nas w kwestii lokalnego transportu i czystości powietrza.