Dzisiaj jest 10 lipca 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Nowa droga ekspresowa S1 rozładuje korki na DK1, mieszkańcy krytykują obwodnicę

  • Nowa droga ekspresowa S1 ma przebiegać przez sołectwa Poręba, Brzeźce, Wisła Wielka i Radostowice i znacząco zmniejszyć ruch na DK1.
  • Mieszkańcy sprzeciwiają się budowie zachodniej obwodnicy Pszczyny, argumentując, że nie rozwiąże ona problemów komunikacyjnych i negatywnie wpłynie na miejscowości.
  • Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach informuje, że projekt obwodnicy jest na wczesnym etapie i nie podjęto ostatecznych decyzji.
  • Eksperci wskazują, że uruchomienie drogi ekspresowej S1 powinno rozładować korki na DK1.
  • Dyskusja o sensie budowy obwodnicy trwa, a mieszkańcy podkreślają konieczność uwzględnienia ich głosu w planowaniu inwestycji.

Województwo śląskie przygotowuje się do ważnej inwestycji drogowej – budowy nowej drogi ekspresowej S1, która ma znacząco odciążyć krajową drogę nr 1 (DK1). Trasa zaplanowana jest przez sołectwa Poręba, Brzeźce, Wisła Wielka oraz Radostowice, położone kilka-kilkanaście kilometrów od centrum Pszczyny. Celem przedsięwzięcia jest poprawa płynności ruchu i zmniejszenie korków na jednej z najbardziej zatłoczonych arterii regionu.

Mimo optymistycznych prognoz władz i ekspertów, projekt budzi kontrowersje wśród lokalnej społeczności. Część mieszkańców sprzeciwia się planowanej zachodniej obwodnicy Pszczyny, wskazując, że nie rozwiąże ona rzeczywistych problemów komunikacyjnych, a dodatkowo podzieli i przetnie tereny kilku miejscowości. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zaznacza jednak, że inwestycja jest obecnie na wczesnym etapie koncepcyjnym i ostateczne decyzje dotyczące przebiegu oraz realizacji nie zostały jeszcze podjęte.

Planowana inwestycja i jej zakres

Nowa droga wojewódzka, która będzie stanowić część ekspresowej trasy S1, ma przebiegać przez sołectwa Poręba, Brzeźce, Wisła Wielka oraz Radostowice. Te miejscowości leżą w odległości kilku do kilkunastu kilometrów od centrum Pszczyny, co oznacza, że trasa ominie ścisłe centrum miasta, kierując ruch tranzytowy na obwodnicę.

Głównym celem inwestycji jest znaczne zmniejszenie natężenia ruchu na DK1, która obecnie boryka się z dużym zatłoczeniem i częstymi korkami, zwłaszcza w godzinach szczytu. Poprawa przepustowości tej drogi jest kluczowa dla komfortu i bezpieczeństwa kierowców oraz mieszkańców regionu.

Jak podaje portalsamorzadowy.pl, prace nad projektem są na bardzo wczesnym etapie koncepcyjnym. W związku z tym ostateczne decyzje dotyczące przebiegu drogi oraz jej realizacji wciąż pozostają w fazie rozważań i mogą ulec zmianie w toku dalszych analiz i konsultacji.

Sprzeciw mieszkańców wobec zachodniej obwodnicy Pszczyny

Mimo planów władz, grupa mieszkańców sołectw, przez które miałaby przebiegać zachodnia obwodnica Pszczyny, wyraziła zdecydowany sprzeciw wobec tej inwestycji. Ich zdaniem obwodnica nie rozwiąże faktycznych problemów komunikacyjnych regionu, a wręcz przeciwnie – może je pogłębić.

Mieszkańcy zwracają uwagę, że planowana trasa zakończy się w Wiśle Wielkiej, skąd kierowcy wracaliby na zatłoczony odcinek DK1 prowadzący przez centrum Pszczyny. W ich opinii, takie rozwiązanie nie przyniesie oczekiwanej ulgi w ruchu drogowym, a jedynie przesunie problem na inne rejony miasta.

Jak informuje portalsamorzadowy.pl, obwodnica miałaby również negatywny wpływ na lokalne miejscowości, ponieważ jej przebieg przecinałby ich tereny, co może skutkować utrudnieniami dla mieszkańców oraz negatywnymi konsekwencjami środowiskowymi i społecznymi.

Perspektywy i opinie ekspertów oraz władz

Eksperci zajmujący się analizami ruchu drogowego podkreślają, że uruchomienie drogi ekspresowej S1 powinno w znacznym stopniu rozładować natężenie ruchu na DK1. Ich prognozy opierają się na szczegółowych badaniach i modelach ruchu, które wskazują na poprawę płynności i bezpieczeństwa na tej trasie po oddaniu S1 do użytku.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz lokalne władze podkreślają, że projekt zachodniej obwodnicy Pszczyny jest nadal na etapie koncepcyjnym. Oznacza to, że nie podjęto jeszcze ostatecznych decyzji dotyczących jej przebiegu ani realizacji. Władze wskazują, że plan może ulec modyfikacjom w odpowiedzi na uwagi mieszkańców i wyniki dalszych analiz.

Jak informuje portalsamorzadowy.pl, po otwarciu drogi ekspresowej S1 spodziewane jest znaczące zmniejszenie natężenia ruchu na DK1. To z kolei podważa sens budowy zachodniej obwodnicy Pszczyny, która według niektórych ekspertów i mieszkańców może okazać się zbędna lub wymagać istotnych zmian w koncepcji.

Województwo śląskie stoi przed wyzwaniem, jak pogodzić potrzeby komunikacyjne z oczekiwaniami mieszkańców. Dyskusje wokół zachodniej obwodnicy Pszczyny pokazują, że decyzje o inwestycjach drogowych są złożone i wymagają uwzględnienia zarówno kwestii technicznych, jak i społecznych. Jak projekt ostatecznie wpłynie na region, przekonamy się podczas kolejnych etapów prac i konsultacji.

O autorze:

Remigiusz Buczek

Piszę tu i tam, a bardziej tu. Zainteresowania to sport, polityka, nowe technologie.
Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 Komentarze
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie