W obliczu możliwej współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, Telewizja Republika może stracić wsparcie ze strony Lidl Polska. Jak poinformowała Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. korporacyjnych i społecznej odpowiedzialności biznesu w Lidlu, dalsza współpraca z telewizją Tomasza Sakiewicza zależy od osiągnięcia porozumienia z WOŚP. W tej sprawie ultimatum postawił Jerzy Owsiak, oskarżając Republikę o działania, które określił jako „momentami antyludzkie”.
STANOWISKO WOŚP
Na konferencji podsumowującej 33. finał WOŚP prezes fundacji, Jerzy Owsiak, zaznaczył, że firmy pragnące reklamować się w TV Republika będą musiały wybrać między współpracą z Orkiestrą a tą stacją. „Nie będziemy z wami współpracowali, jeżeli będziecie się reklamowali w Telewizji Republika, która jest antyonkologiczna, antyhematologiczna, antyludzka momentami” – stwierdził. Owsiak podkreślił, że decyzja dotyczy przede wszystkim tych, którzy planują zakup nowych pakietów reklamowych, a już posiadane pakiety nie będą podlegały temu zakazowi.
REAKCJA LIDLA
Lidl Polska wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że jako firma społecznie odpowiedzialna, dąży do dotarcia do jak najszerszej grupy klientów, niezależnie od różnic światopoglądowych. „W przytoczonej telewizji mamy wykupione świadczenia do marca. W tej stacji emitowane były spoty o zbiórkach WOŚP w sklepach Lidl Polska” – powiedziała Robaszkiewicz. Dodała, że jeśli nie dojdzie do porozumienia między Fundacją a telewizją, Lidl nie przewiduje dalszej emisji spotów w tej stacji.
MEDIA NA CELOWNIKU
W kontekście tego sporu warto zwrócić uwagę na raport Instytutu Monitorowania Mediów, który zleciła fundacja Basta. Z analizy wynika, że z 218 materiałów dotyczących WOŚP i Jerzego Owsiaka, emitowanych w TV Republika i wPolsce24 w dniach 1-12 stycznia 2025 roku, 89 proc. miało wydźwięk negatywny. Przekazy te były nastawione na atakowanie osobiste oraz podważanie wiarygodności fundacji, docierając do 13 milionów odbiorców. Ich szacunkowy ekwiwalent reklamowy wynosił 3,82 miliona złotych.
W niedzielę odbył się 33. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, w którym 120 tys. wolontariuszy na ulicach miast i wsi zbierało fundusze na leczenie onkologiczne dzieci. Do godziny północnej na koncie WOŚP widniała kwota 178 mln 531 tys. 625 zł. Ostateczny wynik zbiórki, który zwykle jest wyższy od tej kwoty, ma być ogłoszony przez fundację za kilka tygodni.
Źródło/foto: Interia